DIGITIZATION OF MARKETING ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE

Keywords: digital marketing, digital technologies, digital marketing tools, cloud services, CRM system

Abstract

The purpose of the article is to determine the main approaches to the recommended use of digital technologies in the marketing activities of enterprises, to determine their features, to understand the essence and significance, to focus on the effectiveness of their use for the implementation of marketing activities in the conditions of the global crisis of the modern environment in order to achieve effective business indicators. Conducting research and solving the goals and tasks set in the article is implemented with the help of appropriate general scientific, special research methods: comparative analysis and synthesis, systematization, grouping, logical generalization, interpretation and adaptation. An analysis of theoretical and practical developments in the application of digital marketing in various fields of economic activity has been carried out. The article examines the digitization of the marketing activities of enterprises and the features of the use of digital technologies. The concept of digital marketing and digital technologies used to promote a brand or products in modern crisis conditions of society are defined. The list of the main tools of digital marketing was analyzed and the essential content of these tools was revealed. The possibilities of applying the promising direction of the digital environment, which involves the transition to the use of cloud services, were considered and worked out, and their main advantages and requirements for use were determined. The processes of interaction between cloud services and CRM systems, which satisfy the needs of business and the end consumer, are defined. Enterprises are offered the implementation of CRM systems based on cloud technologies, and proposals are provided for approaches to system selection taking into account the needs of the customer. A conclusion was made about the expediency of business transition to the use of cloud CRM systems, as this will contribute to effectively support business needs and ensure competitiveness in a crisis situation.

References

Зеркаль А.В., Балабуха К.Є. Вплив цифрового маркетингу на розвиток підприємств в умовах воєнного часу. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2022. № 11. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-11-8431

Бойчук І.В. Адаптація управління маркетингом до умов пандемії Covid-19. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 5. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-8

Витвицька О., Суворова С., Корюгін А. Вплив цифрового маркетингу на розвиток підприємництва в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. № 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66

Вовчанська О., Іванова Л. Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. № 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32

Іваннікова М.М., Бодам Сімон Богнет Роль маркетингу в соціальних мережах у просуванні підприємств малого та середнього бізнесу. Науковий вісник ПУЕТ. Економічні науки. 2020. № 4 (100). С. 59–63. URL: http://journal.puet.edu.ua/index.php/nven/article/view/1798/1854

Ілляшенко С.М., Шипуліна Ю.С., Ілляшенко Н.С. Маркетингове управління інтелектуальним капіталом підприємства в контексті його інноваційного розвитку. Журнал «Маркетинг і цифрові технології». Економічні науки. 2022. № 1 (6). DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.6.1.2022.5

Карпенко Н.В., Іваннікова М.М. Технології цифрового маркетингу для малих та середніх підприємств. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. № 18. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.18.2021.233926

Олешко Т.І., Касьянова Н.В., Смерічевський С.Ф. та ін. Цифрова економіка : підручник. Київ : НАУ, 2022. 200 с. URL: https://cutt.ly/Pws9KMKs

Слободяник АМ., Могилевська О.Ю., Романова Л.В., Салькова І.Ю. Digital-маркетинг: теорія і практика : навчальний посібник. Київ : КиМУ, 2022. 228 с. URL: https://cutt.ly/Uws9ZxYm

Березовська Л.О., Кириченко А.В. Цифровий маркетинг як інструмент підвищення ефективності комерційної діяльності підприємства під час війни. Економіка та суспільство. 2023. № 51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-47

Братко О.С., Саламон І.Р. Використання цифрових технологій для просування продукції на міжнародних ринках. Ефективна економіка. 2022. № 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.5.80

Кравцова А., Янчук Т. Використання цифрових технологій в маркетинговій діяльності. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Економічні науки. 2018. № 2 (11). С. 75–81. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Econom-visnyk-11-15.pdf

Digital-маркетинг: основні поняття та інструменти. URL: https://elit-web.ua/ua/blog/digital-marketing-chto-ehto

Сотніков Ю., Єрешко А. Big Data як основоположний підхід у створенні портрета цільового споживача. Науковий вісник Одеського національного економічного університету : зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса : Одеський національний економічний університет. 2019. № 1(264). С. 114–135.

Коростова І.О. Big Data в маркетингу. Ефективна економіка. 2021. № 11. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.11.72

Саєнсус М.А., Карнаухова Г.С. Аспекти впровадження інформаційних технологій в малому бізнесі. Інтелект ХХІ. 2017. № 2. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2017/2017_2/38.pdf

Хмарні сервіси для бізнесу: особливості використання. URL: https://remonline.ua/blog/business-data-in-cloud/

CRM-система для малого бізнесу: як вибрати найкращу. URL: https://nethunt.ua/blog/crm-sistiema-dlia-malogho-bizniesu-iak-vibrati-naikrashchu/

Zerkalʹ A.V., Balabukha K.YE. (2022) Vplyv tsyfrovoho marketynhu na rozvytok pidpryyemstv v umovakh voyennoho chasu [The influence of digital marketing on the development of enterprises in wartime conditions]. Mizhnarodnyy naukovyy zhurnal «Internauka». Seriya: «Ekonomichni nauky» – Economic Sciences, no. 11. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-11-8431 [in Ukrainian]

Boychuk I.V. (2020) Adaptatsiya upravlinnya marketynhom do umov pandemiyi Covid-19 [Adaptation of marketing management to the conditions of the Covid-19 pandemic]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Bulletin of the Khmelnytskyi National University, no. 5. Available at: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-8/ [in Ukrainian]

Vytvytsʹka O., Suvorova S., Koryuhin A. (2022) Vplyv tsyfrovoho marketynhu na rozvytok pidpryyemnytstva v umovakh viyny [The influence of digital marketing on the development of entrepreneurship in the conditions of war]. Ekonomika ta suspilʹstvo – Economy and society, no 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66 [in Ukrainian]

Vovchansʹka O., Ivanova L. (2022) Osoblyvosti realizatsiyi instrumentiv marketynhu v umovakh voyennoho stanu [Peculiarities of implementation of marketing tools in the conditions of martial law]. Ekonomika ta suspilʹstvo – Economy and society, no 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 5 [in Ukrainian]

Ivannikova M.M., Bodam Simon Bohnet (2020) Rolʹ marketynhu v sotsialʹnykh merezhakh u prosuvanni pidpryyemstv maloho ta serednʹoho biznesu [The role of marketing in social networks in the promotion of small and medium-sized enterprises]. Naukovyy visnyk PUET. Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of PUET. Economic sciences, no 4 (100), pp. 59–63. Available at: http://journal.puet.edu.ua/index.php/nven/article/view/1798/1854 [in Ukrainian]

Illyashenko S.M., Shypulina YU.S., Illyashenko N.S. (2022) Marketynhove upravlinnya intelektualʹnym kapitalom pidpryyemstva v konteksti yoho innovatsiynoho rozvytku [Marketing management of the enterprise's intellectual capital in the context of its innovative development] Zhurnal «Marketynh i tsyfrovi tekhnolohiyi». Ekonomichni nauky – "Marketing and Digital Technologies" magazine. Economic sciences, no 1 (6). DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.6.1.2022.5 [in Ukrainian]

Karpenko N.V., Ivannikova M.M. (2021) Tekhnolohiyi tsyfrovoho marketynhu dlya malykh ta serednikh pidpryyemstv [Digital marketing technologies for small and medium-sized enterprises] Ekonomichnyy visnyk NTUU «Kyyivsʹkyy politekhnichnyy instytut» – Economic bulletin of NTUU "Kyiv Polytechnic Institute", no. 18. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.18.2021.233926 [in Ukrainian]

Oleshko T.I., Kasʹyanova N.V., Smerichevsʹkyy S.F. ta in. (2022) Tsyfrova ekonomika: pidruchnyk [Digital economy: a textbook]. Kyyiv: NAU, 200 p. URL: https://cutt.ly/Uws9ZxYm [in Ukrainian]

Slobodyanyk AM., Mohylevsʹka O.YU., Romanova L.V., Salʹkova I.YU. (2022) Digital-marketynh: teoriya i praktyka: navchalnyy posibnyk [Digital marketing: theory and practice: study guide] Kyiv. KyMU, 228 p. Available at: https://cutt.ly/Uws9ZxYm [in Ukrainian]

Berezovska L.O., Kyrychenko A.V. (2023) Tsyfrovyy marketynh yak instrument pidvyshchennya efektyvnosti komertsiynoyi diyalʹnosti pidpryyemstva pid chas viyny [Digital marketing as a tool to increase the efficiency of the enterprise's commercial activity during the war]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, no. 51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-47 [in Ukrainian]

Bratko O.S., Salamon I.R. (2022) Vykorystannya tsyfrovykh tekhnolohiy dlya prosuvannya produktsiyi na mizhnarodnykh rynkakh. [Use of digital technologies to promote products on international markets]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.5.80 [in Ukrainian]

Kravtsova A., Yanchuk T. (2018) Vykorystannya tsyfrovykh tekhnolohiy v marketynhoviy diyalʹnosti [Use of digital technologies in marketing activities]. Naukovyy visnyk MNU imeni V.O. Sukhomlynsʹkoho. Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi MNU. Economic sciences, no. 2 (11), pp. 75–81. Available at: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Econom-visnyk-11-15.pdf [in Ukrainian]

Digital-marketynh: osnovni ponyattya ta instrumenty [Digital marketing: basic concepts and tools]. Available at: https://elit-web.ua/ua/blog/digital-marketing-chto-ehto.

Sotnikov Yu., Ereshko A. (2019) Big Data yak osnovopolozhnyy pidkhid u stvorenni portreta tsilʹovoho spozhyvacha [Big Data as a fundamental approach in creating a portrait of the target consumer]. Naukovyy visnyk Odesʹkoho natsionalʹnoho ekonomichnoho universytetu: zb. nauk. pratsʹ; za red.: M.D.Baldzhy (holov.red.) – Scientific bulletin of Odessa National University of Economics: coll. of science works; edited by: M.D. Baldzhi (chief editor), no. 1(264), pp. 114-–35. [in Ukrainian]

Korostova I.O. (2021) Big Data v marketynhu [Big Data in marketing]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 11. Available at: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.11.72 [in Ukrainian]

Saensus M.A., Karnaukhova G.S. (2017) Aspekty vprovadzhennya informatsiynykh tekhnolohiy v malomu biznesi [Aspects of information technology implementation in small business]. Intelekt XXI – Intelligence XXI. no. 2. Available at: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2017/2017_2/38.pdf [in Ukrainian]

Khmarni servisy dlya biznesu: osoblyvosti vykorystannya [Cloud services for business: features of use]. Available at: https://remonline.ua/blog/business-data-in-cloud/

CRM-systema dlya maloho biznesu: yak vybraty naykrashchu [CRM system for small business: how to choose the best one]. Available at: https://nethunt.ua/blog/crm-sistiema-dlia-malogho-bizniesu-iak-vibrati-naikrashchu/

Article views: 235
PDF Downloads: 143
Published
2023-06-27
How to Cite
Bilousko, T. (2023). DIGITIZATION OF MARKETING ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (52). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-76
Section
MARKETING