INFLUENCE OF DIGITALIZATION FACTORS ON MARKETING ATTRACTIVENESS OF COMMERCIAL BANK FOR PHYSICAL CLIENTS

Keywords: bank, digitalization, digitalization of banking activity, marketing attractiveness of bank

Abstract

The article analyzes and systematizes the experience of domestic and foreign scientists in the main trends in the development of digital technologies in the banking sector. The importance of researching the influence of digitalization factors on the marketing attractiveness of a commercial bank for individuals is emphasized. The necessity of using digital technologies in banking activity, which improves customer service, is substantiated; reduces the bank's operating costs; accelerates the execution of banking operations and increases the competitiveness and, consequently, the marketing attractiveness of the bank. A sample study aimed at identifying the factors of marketing attractiveness of a commercial bank in the context of digitalization. It was found that respondents mainly use electronic channels to transfer funds and buy goods online. When assessing the weight of the criteria, it was identified that the most important for customers are the speed of service and security of bank transfers. Obstacles (barriers) to the use of digital tools in working with commercial bank clients were identified, most of which mentioned the remoteness of the nearest ATM, low level of trust in the level of personal data protection and lack of physical support from a consultant. The importance of the parameters of marketing attractiveness of the banking institution for individual customers was assessed and ranked. The factors of digitalization influence on the parameters of marketing attractiveness of a commercial bank are systematized (differentiated into factors of favorable and unfavorable influence) and the direction of their influence on each parameter of marketing attractiveness of a banking institution is identified. A numerical assessment of the impact of digitalization on the marketing attractiveness of the bank from the point of view of individuals. A systematic approach to solving issues related to improving the parameters of marketing attractiveness of the bank, based on the use of new digital tools for marketing banking products, intensification of CRM technologies in the process of customer service using Internet banking and mobile banking.

References

Андрушків І.П., Надієвець Л.М. Діджиталізація в банківському секторі: світовий та вітчизняний досвід. Проблеми економіки. 2018. № 4. С. 195–200. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2018_4_24

Диба М.І., Гернего Ю.О. Діджиталізація економіки: світовий досвід та можливості розвитку в Україні. Фінанси України. 2018. № 7. С. 50–63. URL: http://finukr.org.ua/docs/FU_18_07_050_uk.pdf

Кубів С.І. Оцінка комерційного банку в концепції досконалої привабливості. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2004. №517: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. С. 140–148. URL: https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/31750/1/24_140-148.pdf

Кубів С.І., Крикавський Є.В., Косар Н.С. Маркетингова концепція формування привабливості комерційного банку : Монографія. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2006. 232 с.

Лігоненко Л., Хріпко А., Доманський А. Зміст та механізм формування стратегії діджиталізації в бізнес-організаціях. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Економічні науки. 2018. Випуск № 22 (62), 2 т. С. 21–24. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2020/156.pdf

Дубовик О.В., Бойко С.М., Вознюк М.А., Гірченко Т.Д. Маркетинг у банку : Навч. посібник. Львів : ЛБІ НБУ, 2006. 275 с.

Andrushkiv I.P., Nadiievets L.M. (2018) Didzhytalizatsiia v bankivskomu sektori: svitovyi ta vitchyznianyi dosvid [Digitalization in the banking sector: world and domestic experience]. Problemy ekonomiky [Problems of the economy] (electronic journal), no. 4, pp. 195–200. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2018_4_24

Dyba M.I., Herneho Yu.O. (2018) Didzhytalizatsiia ekonomiky: svitovyi dosvid ta mozhlyvosti rozvytku v Ukraini [Digitalization of the economy: world experience and opportunities for development in Ukraine]. Finansy Ukrainy [Finances of Ukraine] (electronic journal) no. 7, pp. 50–63. Available at: http://finukr.org.ua/docs/FU_18_07_050_uk.pdf

Kubiv S.I. (2004) Otsinka komertsiinoho banku v kontseptsii doskonaloi pryvablyvosti [Evaluation of a commercial bank in the concept of perfect attractiveness]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». no. 517: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, pp. 140–148. (in Ukrainian)

Kubiv S.I., Krykavskyi Ye.V., Kosar N.S. (2006) Marketynhova kontseptsiia formuvannia pryvablyvosti komertsiinoho banku [Marketing concept of forming the attractiveness of a commercial bank]. Lviv: «Lvivska politekhnika», p. 232. (in Ukrainian)

Lihonenko L., Khripko A., Domanskyi A. (2018) Zmist ta mekhanizm formuvannia stratehii didzhytalizatsii v biznes-orhanizatsiiakh [Content and mechanism of digitalization strategy formation in business organizations]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka» [International Scientific Journal "Internauka"] Ekonomichni nauky (electronic journal), vol. 22 (62), no. 2, pp. 21–24. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2020/156.pdf

Dubovyk O.V., Boiko S.M., Vozniuk M.A., Hirchenko T.D. (2006) Marketynh u banku [Marketing in the bank]. Lviv: LBI NBU, p. 275. (in Ukrainian)

Article views: 256
PDF Downloads: 239
Published
2022-01-25
How to Cite
Leonova, S., & Babych, O. (2022). INFLUENCE OF DIGITALIZATION FACTORS ON MARKETING ATTRACTIVENESS OF COMMERCIAL BANK FOR PHYSICAL CLIENTS. Economy and Society, (35). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-17
Section
MARKETING