DIGITAL TOOLS FOR CRISIS MANAGEMENT OF ENTERPRISES

Keywords: digital tools, crisis management, crisis situation, financial crisis, balanced scorecard (BSC)

Abstract

The activities of domestic enterprises in current economic conditions are affected by threats caused by the uncertainty of the market environment, political and economic instability, the impact of the COVID-19 pandemic. Quite a several companies have severe problems in the process of their operation, including solvency; some of them are on the verge of bankruptcy, and a significant number have already gone bankrupt. Accordingly, the question which is posed to business is how to form a single algorithm for the transformation of the enterprise to avoid and overcome crises in case of worsening of the epidemic situation. One of the urgent options for preventing and overcoming the crisis for companies is to strengthen the transition to more active use of digital crisis management tools. The purpose of the article is to substantiate the role of using digital crisis management tools in overcoming the consequences of the crisis and its complete elimination in the company. Methods of theoretical generalization, comparison, analysis, synthesis, systematization, and systematic approach were used to solve the problems. Based on the classification of crises in enterprises adapted according to the Balanced Scorecard (BSC) of American economists R. Norton and D. Kaplan, the authors consider the theoretical aspects and applied principles of using digital tools to overcome crises in crisis management. The research aims to study the features of integration of business digitalization in the process of crisis management of the enterprise in order to identify, timely prevent, mitigate and overcome four components of crises: financial, operational (production), personnel, and marketing crisis. It was found that overcoming the crisis through digital tools depends on many factors of the external and internal environment of the enterprise. The practical value of the article is that according to the typology of crises that may occur in enterprises, the authors systematized and characterized the symptoms of the onset (or presence) of the crisis, the recommended set of digital tools to counteract the harmful effects of the crisis.

References

Barton L. Crisis in organizations: Managing and Communicating in the Heat of Chaos. Cincinnati, Ohio: South-Western. 1993. 256 р.

Сова О.Ю., Морозов Є.Ю. Сучасна парадигма антикризового управління підприємством. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31(70). № 2. С. 43–47. DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-2-45

Діденко Є.О., Фесюн А.С. Теоретико-методичні засади антикризового управління підприємствами. Економіка та держава. 2018. № 11. С. 90–96. DOI: http://doi.org/10.32702/2306-6806.2018.11.90

Prokopenko O., Kornatowski R. Features of modern strategic market-oriented activity of enterprises. Marketing and Management of Innovation. 2018. Vol. XIV(I). P. 165–173. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-22

Волощук К.Б., Іванишин О.В., Савчук О.В. Традиційний та інноваційний інструментарій антикризового менеджменту агропромислових підприємств. Інноваційна економіка. 2021. № 5–6. С. 92–98. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2021.5-6.13

Кузьмін О.Є., Юринець О.В., Дорошкевич К.О., Прокопенко І.В. До питання ідентифікації ургентних інструментів антикризового управління підприємствами. Бізнес Інформ. 2021. № 4. C. 262–270. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-4-262-270

Олешко А.А. Механізм антикризового управління фінансовими корпораціями. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6106

Кісьолек А., Бондаренко Ю., Огінок С. Порівняльний аналіз популярності українських закладів вищої освіти в Інтернеті. Економіка та суспільство. 2021. № 24. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-14

Гненний О.М., Чаркіна Т.Ю., Полішко Т.В., Гребенюк Г.М., Пікуліна О.В. Інструментарій антикризового управління туристичного та готельно-ресторанного бізнесу. Економіка та держава. 2021. № 4. С. 18–22. DOI: http://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.4.18

What is Digital Tools. URL: https://www.igi-global.com/dictionary/digital-tools/66587

Вовчак О.Д., Кулиняк І.Я., Гальків Л.І., Павлишин М.Л., Горбенко Т.М. Удосконалення діагностики кризи на підприємстві: фінансово-економічний зріз. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2021. № 3(38). С. 292–303. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i38.237459

Кулиняк І.Я., Жигало І.І., Горбенко Т.М. Кризові ситуації на підприємствах: сутність, класифікація, загрози виникнення та заходи реагування. Інфраструктура ринку. 2021. Вип. 51. С. 175–183. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct51-27

Багацька К., Гейдор А. Бізнес-процеси в умовах диджиталізації економіки. Вісник КНТЕУ. 2019. № 5. С. 23–32. DOI: http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(127)03

Barton, L. (1993). Crisis in organizations: Managing and Communicating in the Heat of Chaos. Cincinnati, Ohio: South-Western.

Sova, O.Yu., & Morozov, Ye.Yu. (2020). Suchasna paradyhma antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom [Modern paradigm of anti-crisis enterprise management]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia – Scientific notes of TNU named after V.I. Vernadsky. Series: Economics and Management, 31(70), 43–47. DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-2-45 (in Ukrainian)

Didenko, Ye.O., & Fesiun, A.S. (2018). Teoretyko-metodychni zasady antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvamy [Theoretical and methodological principles of anti-crisis management of enterprises]. Ekonomika ta derzhava – Economy and state, 11, 90–96. DOI: http://doi.org/10.32702/2306-6806.2018.11.90 (in Ukrainian)

Prokopenko, O., & Kornatowski, R. (2018). Features of modern strategic market-oriented activity of enterprises. Marketing and Management of Innovation, XIV(I), 165–173. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-22

Voloshchuk, K.B., Ivanyshyn, O.V., & Savchuk, O.V. (2021). Tradytsiinyi ta innovatsiinyi instrumentarii antykryzovoho menedzhmentu ahropromyslovykh pidpryiemstv [Traditional and innovative tools of anti-crisis management of agro-industrial enterprises]. Innovatsiina ekonomika – Innovative economy, 5–6, 92–98. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2021.5-6.13 (in Ukrainian)

Kuzmin, O.Ye., Yurynets, O.V., Doroshkevych, K.O., & Prokopenko, I.V. (2021). Do pytannia identyfikatsii urhentnykh instrumentiv antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvamy [On the issue of identification of urgent tools of anti-crisis management of enterprises]. Biznes Inform – Business Inform, 4, 262–270. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-4-262-270 (in Ukrainian)

Oleshko, A.A. (2018). Mekhanizm antykryzovoho upravlinnia finansovymy korporatsiiamy [The mechanism of crisis management of financial corporations]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 2. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6106 (in Ukrainian)

Kisolek, A., Bondarenko, Yu., & Ohinok, S. (2021). Porivnialnyi analiz populiarnosti ukrainskykh zakladiv vyshchoi osvity v Interneti [Comparative analysis of Ukrainian higher education institutions popularity on the Internet]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 24. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-14 (in Ukrainian)

Hnennyi, O.M., Charkina, T.Yu., Polishko, T.V., Hrebeniuk, H.M., & Pikulina, O.V. (2021). Instrumentarii antykryzovoho upravlinnia turystychnoho ta hotelno-restorannoho biznesu [Tools for anti-crisis management of tourism and hotel and restaurant business]. Ekonomika ta derzhava – Economy and state, 4, 18–22. DOI: http://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.4.18 (in Ukrainian)

What is Digital Tools. Retrieved from: https://www.igi-global.com/dictionary/digital-tools/66587.

Vovchak, O., Kulyniak, I., Halkiv, L., Pavlyshyn, M., & Horbenko, T. (2021). Udoskonalennia diahnostyky kryzy na pidpryiemstvi: finansovo-ekonomichnyi zriz. [Development of Crisis Diagnostic at the Enterprise: Financial and Economic Breakdown]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky – Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 3(38), 292–303. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i38.237459 (in Ukrainian)

Kulyniak, I.Ya., Zhygalo, I.I., & Horbenko, T.M. (2021). Kryzovi sytuatsii na pidpryiemstvakh: sutnist, klasyfikatsiia, zahrozy vynyknennia ta zakhody reahuvannia [Crisis situations at enterprises: essence, classification, threats and response measures]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, 51, 175–183. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct51-27 (in Ukrainian)

Bahatska, K., & Heidor, A. (2019). Biznes-protsesy v umovakh dydzhytalizatsii ekonomiky [Business processes in the digitalization of the economy]. Visnyk KNTEU – Bulletin of KNTEU, 5, 23–32. DOI: http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(127)03 (in Ukrainian)

Article views: 434
PDF Downloads: 403
Published
2022-01-25
How to Cite
Kulyniak, I., Kopets, G., & Horbenko, T. (2022). DIGITAL TOOLS FOR CRISIS MANAGEMENT OF ENTERPRISES. Economy and Society, (35). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-16
Section
MANAGEMENT