USE OF AN EXPERT METHOD FOR ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF RESTAURANT ESTABLISHMENTS IN THE TOURISM SECTOR

  • Viktoriia Druzhynina Kremenchuk Mykhailo Ostrogradskyi University
Keywords: restaurant, tourism, competitiveness, local market, expert method, coefficient of concordation

Abstract

The aim of the article is to determine the significance of the competitiveness indicators of a restaurant enterprise taking into account statistical and heuristic methods. The article describes the essence, content, advantages and disadvantages of methods for determining the competitiveness of restaurants. It was confirmed that the definition of the level of competitiveness should be based on a comprehensive analysis using statistical and heuristic methods; an algorithm for determining the level of competitiveness of a restaurant business is developed, taking into account such methods. To determine the importance of the expert method in assessing the level of competitiveness, attention is focused on the sixth stage of the algorithm – calculation of the concordance coefficient. The concordance coefficient (W) can take values from 0 to 1, which shows the consistency of expert opinions when ranking certain properties. Among the many methods it is proposed to use the method of peer review. This makes it possible to use a survey of a group of experts to determine the competitive advantages of a public catering establishment. According to eight experts, which include restaurateurs, human resources specialists, marketers and regular customers, the most important features of the restaurant establishment were selected, such as price, location, cuisine, image, staff and others. Applying the method of calculating the concordance coefficient (according to calculations, the value of the coefficient of concordance is 0.61), it has been proved that the assortment of dishes, the location and the price of the average check are competitive features. The conducted research allows to draw the following conclusions: firstly, as a result of the research, the advantages and disadvantages of methods for determining the competitiveness of restaurant business enterprises are determined. The method of expert evaluation gives an objective description of the qualitative and quantitative aspects of the forecasting object on the basis of processing and analysis of the set of individual opinions of experts; secondly, the thoughts of eight experts showed which criteria in the work of a restaurant-type enterprise are on average needed by the consumer. By calculating the concordance coefficient, an average consistency of expert opinions is determined. In the future, the basis for scientific research will be to determine the level and assessment of the competitiveness of the restaurant establishment.

References

Дружиніна В.В., Труніна І.М., Сосновська Ю.Р. Моніторинг місцевого ринку ресторанних послуг. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2016. № 4. Т. 1. С. 65–69.

Портер М.Е. Стратегія конкуренції. К.: Основи. 1997. 390 с.

Chorlian J., Sum V. Training and the firm’s competitiveness: a survey of practitioners. Addleton Academic Publishers. 2014. № 9. С. 11–26.

Маренич А., Астахова И. Управление конкурентоспособностью предприятия. Бизнес Информ. 1996. № 5. С. 23–27.

Иванов Ю.Б. Конкурентоспособность предприятия: оценка, диагностика, стратегия. Харьков: ХНЭУ, 2004. 256 с.

Труніна І.М., Сущенко О.А. Дослідження конкурентних переваг суб’єктів підприємницької діяльності в умовах глобалізації. Часопис економічних реформ. 2015. № 3. С. 43–49.

Оберемчук В.Ф. Конкуренція: поняття, аналіз, стратегія. Стратегія економічного розвитку України. 2001. Вип. 5. С. 211–217.

Загорянська О.Л. Проблеми становлення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств в сучасних умовах розвитку. Ефективна економіка. 2011. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=607.

Сакун Л.М. Методика оцінки показників результативності виробничо-збутової діяльності машинобудівних підприємств. Вісник Житомирського державного технологічного університету. 2009. № 4 (50). С. 146–149.

Подлепіна П.О., Поп О. М. Підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності. Туристичний бізнес: світові тенденції та національні пріоритети: матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2010. С. 214–216.

Михайлова Н.В. Критерії та показники оцінки конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства на рівні оперативного управління. Збірник наукових праць ХДУХТ «Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг». 2008. Випуск 2(8), Ч. 2. С. 310–317.

Дружиніна В.В., Труніна І.М. До питання класифікації чинників конкурентоспроможності суб’єктів підприємницької діяльності готельно-ресторанної. International scientific conference “The development of international competitiveness: state, regional,enterprice”, December 16th , 2016. Part 1. (Lisbon, Portugal, December 16th, 2016). Part 1. Lisbon, 2016. S. 120–123.

Дружиніна В.В., Троцько Л.Л. Оцінка конкурентоспроможності закладів ресторанного господарства. Міжнародна науково-практична конференція «Соціально-економічний розвиток країн: досвід та перспективи», 30–31 травня 2014 р., м. Львів. 128 с. С. 21–24.

Леонт’єва Ю.Ю., Рудакова К.А. Дослідження можливості використання існуючих методів оцінки конкурентоспроможності для готельних підприємств. Науково-технічний збірник. 2012. № 102. С. 499–503.

Шарко В.В. Конкурентоспроможність підприємства: методи оцінки, стратегії підвищення. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2015. С. 120–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdue_2015_2%282%29__24

Журан О.А. Умови формування характеристик конкурентоспроможності підприємств : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. ек. наук «економіка, організація і управління підприємствами». Одеса. 2006. 20 с. URL: https://bit.ly/2t6f6sB

Лазаренко А.А. Методы оценки конкурентоспособности. Молодой ученый. 2014. № 1. С. 374–377.

Поляничкин Ю.А. Методы оценки конкурентоспособности предприятий. Бизнес в законе. 2012. № 3. С. 191–194.

Сущность метода экспертных оценок. URL: https://studfiles.net/preview/1669809/.

Druzhynina V.V., Trunina I. M., Sosnovska Yu.R. (2016). Monitorynh mistsevoho rynku restorannykh posluh [Monitoring of local market of restaurant services]. Herald of Khmelnytsky National University. Economic sciences, vol. 1, no 4, pp. 65–69.

Porter M.E. (1997) Stratehiia konkurentsii [Competition Strategy]. K.: Osnovy. (in Ukrainian)

Chorlian J. Training and the firm’s competitiveness: a survey of practitioners / J. Chorlian, V. Sum. // Addleton Academic Publishers. 2014. № 9. P. 11–26.

Marenich A., Astakhova I. (1996) Upravlenie konkurentosposobnost'yu predpriyatiya [Management of the enterprise's competitiveness]. Business Inform, no. 5, pp. 23–27.

Ivanov Yu.B. (2004) Konkurentosposobnost' predpriyatiya: otsenka, diagnostika, strategiya [Competitiveness of the enterprise: assessment, diagnostics, strategy]. Kharkov: KhNEU. (in Ukrainian)

Trunina I.M., Sushchenko O.A. (2015) Doslidzhennia konkurentnykh perevah subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti v umovakh hlobalizatsii [Research of competitive advantages of business entities under the conditions of globalization]. The Journal of Economic Reforms, no. 3, pp. 43–49.

Oberemchuk V.F. (2001) Konkurentsiia: poniattia, analiz, stratehiia [Competition: concept, analysis, strategy]. Strategy of Economic Development of Ukraine, vol. 5, pp. 211–217.

Zahorianska O.L. (2011) Problemy stanovlennia konkurentospromozhnosti mashynobudivnykh pidpryiemstv v suchasnykh umovakh rozvytku [Problems of becoming the competitiveness of machine-building enterprises in modern conditions of development]. Efektyvna ekonomika (electronic joirnal), no. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=607.

Sakun L.M. (2009) Metodyka otsinky pokaznykiv rezultatyvnosti vyrobnycho-zbutovoi diialnosti mashynobudivnykh pidpryiemstv [Method of estimation of performance indicators of production and sales activity of machine-building enterprises]. Herald of the Zhytomyr State Technological University, vol. 4 (50), pp. 146–149.

Podlepina P.O., Pop O.M. (2010) Pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv industrii hostynnosti [Increasing the competitiveness of hospitality industry enterprises]. Proceeding of the Turystychnyi biznes: svitovi tendentsii ta natsionalni priorytety (Ukrainian, Kharkiv, KhNU imeni V.N. Karazina, 2010), Kh.: KhNU, pp. 214–216.

Mykhailova N.V. (2008) Kryterii ta pokaznyky otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho hospodarstva na rivni operatyvnoho upravlinnia [Criterions and indicators of competitiveness assessment of enterprises of restaurant economy at the level of operational management]. Proceeding of the Zbirnyk naukovykh prats KhDUKhT «Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh» (Ukrainian, Kharkiv, 2008), Kh.: KhDUKhT, pp. 310–317.

Druzhynina V.V., Trunina I.M. (2016) Do pytannia klasyfikatsii chynnykiv konkurentospromozhnosti subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti hotelno-restorannoi [On the classification of factors of competitiveness of subjects of entrepreneurial activity of the hotel and restaurant sector]. Proceeding of the The development of international competitiveness: state, regional,enterprice (Portugal, Lisbon, December 16th, 2016), Lisbon, pp. 120–123.

Druzhynina V.V., Trotsko L.L. (2014) Otsinka konkurentospromozhnosti zakladiv restorannoho hospodarstva [The assessment of the competitiveness of restaurants]. Proceeding of the Sotsialno-ekonomichnyi rozvytok krain: dosvid ta perspektyvy (Ukrainian, Lviv, May 30–31, 2014), Lviv, pp. 21–24.

Leontieva Yu.Yu., Rudakova K.A. (2012) Doslidzhennia mozhlyvosti vykorystannia isnuiuchykh metodiv otsinky konkurentospromozhnosti dlia hotelnykh pidpryiemstv [Investigation of the Possibility of Using Existing Competitiveness Assessment Methods for Hospitality Companies]. Scientific and technical collection, no. 102, pp. 499–503.

Sharko V.V. (2015) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: metody otsinky, stratehii pidvyshchennia [Competitiveness of the enterprise: methods of estimation, strategy of increase]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu [Scientific Herald of Mukachevo State University] (electronic joirnal). no.2, pp. 120–126. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdue_2015_2%282%29__24

Zhuran O. A. (2006) Umovy formuvannia kharakterystyk konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Conditions for the formation of the characteristics of competitiveness of enterprises] (PhD Thesis), Odesa: Odessa National Academy of telecommunications of O.S. Popov.

Lazarenko A.A. (2014) Metody otsenki konkurentosposobnosti [Methods of evaluation of competitiveness]. Young Scientist , no. 1, pp. 374–377.

Polyanichkin Yu.A. (2012) Metody otsenki konkurentosposobnosti predpriyatiy [Methods for assessing the competitiveness of enterprises]. Business in the law, no. 3, pp. 191–194.

Sushchnost' metoda ekspertnykh otsenok (2015) Institute of Service and Entrepreneurship DGTU.

Article views: 287
PDF Downloads: 497
Published
2019-12-25
How to Cite
Druzhynina, V. (2019). USE OF AN EXPERT METHOD FOR ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF RESTAURANT ESTABLISHMENTS IN THE TOURISM SECTOR. Economy and Society, (20). Retrieved from https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/11
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT