MEASURES TO ENSURE A SOCIAL ADVERTISING AND INFORMATION CAMPAIGN AGAINST THE SPREAD OF THE COVID-19 PANDEMIC

Keywords: social advertising, pandemic COVID-19, advertising and information technologies, digital technologies, fake, application “Diia”

Abstract

Public authorities and organizations responsible for creating advertising and information technologies to prevent urgent, important social problems, such as the spread of the COVID-19 pandemic, have the task of skillfully communicating this situation to the public without causing panic or other negative reactions to information warfare and cybersecurity. In our country and abroad, social advertising and information technologies are actively used as a means of influencing the decisions of citizens and their opinions. Given the relevance of the study, the authors analyzed measures to ensure a social advertising and information campaign against the spread of the COVID-19 pandemic. The authors of the article give examples of advertising appeals of the Ministry of Health and other public authorities to the citizens of Ukraine, created to prevent the negative consequences of the spread of coronavirus disease. Particular attention is paid to the role of social advertising as an effective technology of information appeals to society. In addition to social advertising, the article notes the relevance of the use of other technologies for providing information to the public, including posting information about COVID-19 on booklets, billboards, and city lights with the necessary appeals. Emphasis is placed on the important role in providing quality information to the public about the pandemic of digitalization processes, including the development of interactive maps of morbidity, sending SMS notifications with relevant information about the pandemic, involvement in the advertising campaign application “Diia”, creating educational and training courses It is established that ensuring the effectiveness of the social function of the state should be carried out with timely detection and elimination of misinformation and fakes in information sources, in particular in social networks. The results of the study can be useful for public authorities to form an optimal set of social advertising and information technologies that can be used to counter the spread of the COVID-19 pandemic or other diseases.

References

Батиргареєва В.С. Наслідки пандемії COVID-19 та шляхи їх усунення: результати опитування громадян України. Питання боротьби зі злочинністю. 2021. Вип. 41. С. 38–55. DOI: https://doi.org/10.31359/2079-6242-2021-41-38

Семигіна Т., Скляр Т. Відповідь соціальної роботи на виклики пандемії COVID. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ «Paradigmatic view on the concept of world science». 2020. Том 1. С. 154–156. DOI: https://doi.org/10.36074/21.08.2020.v1.56

Гололобова О., Чмельова О. Вплив коронавірусу COVID-19 на світову економіку. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2020. № 3. С. 63–68. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2020.3.67

Хода Л.Д. Мова реклами в часи пандемії коронавірусу COVID-19 (на матеріалі українських та словацьких текстів). Південний архів. Філологічні науки. 2020. Вип. 82. С. 130–134. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2663-2691/2020-82-22

Тимошенко О.В., Коцюбівська К.І. Використання інформаційних технологій у боротьбі проти COVID-19. Бізнес Інформ. 2020. № 11. С. 263–268. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-263-268

Семен Н.Ф. Особливості подачі інформації про пандемію COVID-19 на Instagram-акаунтах сучасних українських медіа (на прикладі профілів телеканалів «НТА» та «Україна 24»). Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2021. № 2. С. 130–135. DOI: https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2021.2(46).19

Вайнола Р.Х., Бичковська О.О. Популяризація здорового способу життя молоді засобами рекламно-інформаційних технологій. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 11: Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління. 2014. Вип. 18. С. 145–151.

Про рекламу: Закон України від 3 липня 1996 року, № 270/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр.

Прості речі рятують життя. ЮНІСЕФ та МОЗ розробили матеріали з порадами, як захиститися від COVID-19. URL: https://www.unicef.org/ukraine/прості-речі-рятують-життя.

Мінцифра запускає пункти допомоги з отримання СOVID-сертифікатів у Києві в центрах вакцинації. Наша команда навчить вас генерувати його / Міністерство цифрової трансформації. URL: https://thedigital.gov.ua/news/mintsifra-zapuskae-punkti-komandi-pidtrimki-dii-dlya-otrimannya-sovid-sertifikativ-u-kievi.

До кінця тижня функціонуватимуть понад 100 пунктів-підтримки створення COVID-сертифікатів у «Дії» / АрміяInform. URL: https://armyinform.com.ua/2021/11/09/do-kinczya-tyzhnya-funkczionuvatymut-ponad-100-punktiv-pidtrymky-stvorennya-covid-sertyfikativ-u-diyi.

Бондаренко Ю.Г., Кулиняк І.Я., Гвоздь М.Я. Роль і вплив державних важелів управління на сферу відпочинку населення в кризовій ситуації. Review of transport economics and management. 2020. Вип. 3(19). С. 33–47. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem.v0i3(19).201197

Дзюрах Ю.М., Кулиняк І.Я., Веселов О.О. Напрями посилення фінансово-економічної б езпеки України в умовах пандемії COVID-19. Соціальна економіка. 2021. № 61. С. 101–113. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2021-61-10

Obrenovic B., Du J., Godinic D., Tsoy D., Khan M. A. S., Jakhongirov I. Sustaining enterprise operations and productivity during the COVID-19 pandemic: “enterprise effectiveness and sustainability model”. Sustainability (Switzerland). 2020. Vol. 12(15). DOI: https://doi.org/10.3390/su12155981

МОЗ інформуватиме українців про коронавірус за допомогою СМС-повідомлень. URL: https://moz.gov.ua/article/news/moz-informuvatime-ukrainciv-pro-koronavirus-cherez-sms-povidomlennja.

Медіаграмотність у часи пандемії. URL: https://osvita.diia.gov.ua/courses/mediagramotnist-u-casi-pandemii.

Рєпік О. COVID-19, антивакцинаторство та як Facebook протидіє дезінформації про пандемію. URL: https://www.oporaua.org/article/vybory/disinformation/23078-covid-19-antivaktsinatorstvo-ta-iak-facebook-protidiie-dezinformatsiyi-pro-pandemiiu.

Стець А. Facebook видалив сотні російських акаунтів з фейками про вакцинацію. URL: https://zaxid.net/facebook_vidaliv_sotni_rosiyskih_akauntiv_z_feykami_pro_vaktsinatsiyu_n1524052.

YouTube видалятиме відео з фейками про будь-які вакцини. URL: https://www.dw.com/uk/youtube-vydaliatyme-video-z-feikamy-pro-bud-iaki-vaktsyny/a-59359274.

Batyrhareieva V. (2021). Naslidky pandemii COVID-19 ta shliakhy yikh usunennia: rezultaty opytuvannia hromadian Ukrainy [Consequences of the COVID-19 pandemic and ways to eliminate them: the results of a survey of Ukrainian citizens]. Issues of combating crime, 41, 38–55. DOI: https://doi.org/10.31359/2079-6242-2021-41-38

Semyhina T., Skliar T. (2020). Vidpovid sotsialnoi roboty na vyklyky pandemii COVID [The response of social work to the challenges of the COVID pandemic]. Collection of scientific works “Paradigmatic view on the concept of world science”, 1, 154–156. DOI: https://doi.org/10.36074/21.08.2020.v1.56

Hololobova O., Chmelova O. (2020). Vplyv koronavirusu COVID-19 na svitovu ekonomiku [The impact of coronavirus COVID-19 on the world economy]. Bulletin of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" (economics), 3, 63–68. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2020.3.67

Khoda L. (2020). Mova reklamy v chasy pandemii koronavirusu COVID-19 (na materiali ukrainskykh ta slovatskykh tekstiv) [The language of advertising during the COVID-19 coronavirus pandemic (based on Ukrainian and Slovak texts)]. Southern archive. Philological sciences, 82, 130–134. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2663-2691/2020-82-22

Tymoshenko O., Kotsiubivska K. (2020). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii u borotbi proty COVID-19 [The use of information technology in the fight against COVID-19]. Business Inform, 11, 263–268. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-263-268

Semen N. (2021). Osoblyvosti podachi informatsii pro pandemiiu COVID-19 na Instagram-akauntakh suchasnykh ukrainskykh media (na prykladi profiliv telekanaliv “NTA” ta “Ukraina 24”) [Peculiarities of presenting information about the COVID-19 pandemic on Instagram accounts of modern Ukrainian media (on the example of profiles of NTA and Ukraine 24 TV channels)]. State and regions. Series: Social Communications, 2, 130–135. DOI: https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2021.2(46).19

Vainola R., Bychkovska O. (2014). Populiaryzatsiia zdorovoho sposobu zhyttia molodi zasobamy reklamno-informatsiinykh tekhnolohii [Promotion of a healthy lifestyle of young people by means of advertising and information technologies]. Scientific journal of NPU named after M.P. Drahomanov. Series 11: Sociology. Social work. Social pedagogy. Management, 18, 145–151.

Pro reklamu: Zakon Ukrainy [On Advertising: Law of Ukraine], 3.07.1996, No 270/96-VR. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-vr.

Prosti rechi riatuiut zhyttia. YuNISEF ta MOZ rozrobyly materialy z poradamy, yak zakhystytysia vid COVID-19 [Simple things save lives. UNICEF and the Ministry of Health have developed materials on how to protect against COVID-19]. Available at: https://www.unicef.org/ukraine/prosti-rechi-riatuiut-zhyttia.

Mintsyfra zapuskaie punkty dopomohy z otrymannia SOVID-sertyfikativ u Kyievi v tsentrakh vaktsynatsii. Nasha komanda navchyt vas heneruvaty yoho [The Ministry launches COVID certification points in Kyiv at vaccination centers. Our team will teach you to generate it] / Ministry of Digital Transformation. Available at: https://thedigital.gov.ua/news/mintsifra-zapuskae-punkti-komandi-pidtrimki-dii-dlya-otrimannya-sovid-sertifikativ-u-kievi.

Do kintsia tyzhnia funktsionuvatymut ponad 100 punktiv-pidtrymky stvorennia COVID-sertyfikativ u «Diii» [By the end of the week there will be more than 100 support points for the creation of COVID certificates in “Diia”] / ArmyInform. Available at: https://armyinform.com.ua/2021/11/09/do-kinczya-tyzhnya-funkczionuvatymut-ponad-100-punktiv-pidtrymky-stvorennya-covid-sertyfikativ-u-diyi.

Bondarenko Yu., Kulyniak I., Hvozd M. (2020). Rol i vplyv derzhavnykh vazheliv upravlinnia na sferu vidpochynku naselennia v kryzovii sytuatsii [The role and impact of state management instruments on the sphere of recreation in the crisis situation]. Review of transport economics and management, 3(19), 33–47. DOI: https://doi.org/10.15802/rtem.v0i3(19).201197

Dziurakh Yu., Kulyniak I., Veselov O. (2021). Napriamy posylennia finansovo-ekonomichnoi b ezpeky Ukrainy v umovakh pandemii COVID-19 [Directions for strengthening the financial and economic security of Ukraine in the context of the COVID-19 pandemic]. Social Economics, 61, 101–113. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2021-61-10

Obrenovic B., Du J., Godinic D., Tsoy D., Khan M. A. S., Jakhongirov I. (2020). Sustaining enterprise operations and productivity during the COVID-19 pandemic: “enterprise effectiveness and sustainability model”. Sustainability (Switzerland), 12(15). DOI: https://doi.org/10.3390/su12155981

MOZ informuvatyme ukraintsiv pro koronavirus za dopomohoiu SMS-povidomlen [The Ministry of Health will inform Ukrainians about the coronavirus via SMS]. Available at: https://moz.gov.ua/article/news/moz-informuvatime-ukrainciv-pro-koronavirus-cherez-sms-povidomlennja.

Mediahramotnist u chasy pandemii [Media literacy in a pandemic]. Available at: https://osvita.diia.gov.ua/courses/mediagramotnist-u-casi-pandemii.

Riepik O. COVID-19, antyvaktsynatorstvo ta yak Facebook protydiie dezinformatsii pro pandemiiu [COVID-19, anti-vaccination and how Facebook counteracts misinformation about the pandemic]. Available at: https://www.oporaua.org/article/vybory/disinformation/23078-covid-19-antivaktsinatorstvo-ta-iak-facebook-protidiie-dezinformatsiyi-pro-pandemiiu.

Stets A. Facebook vydalyv sotni rosiiskykh akauntiv z feikamy pro vaktsynatsiiu [Facebook deleted hundreds of Russian accounts with fakes about vaccination]. Available at: https://zaxid.net/facebook_vidaliv_sotni_rosiyskih_akauntiv_z_feykami_pro_vaktsinatsiyu_n1524052.

YouTube vydaliatyme video z feikamy pro bud-yaki vaktsyny [YouTube will remove fake videos about any vaccines]. Available at: https://www.dw.com/uk/youtube-vydaliatyme-video-z-feikamy-pro-bud-iaki-vaktsyny/a-59359274.

Article views: 261
PDF Downloads: 166
Published
2022-02-22
How to Cite
Kulyniak, I., Kopets, G., & Harasiuk, I. (2022). MEASURES TO ENSURE A SOCIAL ADVERTISING AND INFORMATION CAMPAIGN AGAINST THE SPREAD OF THE COVID-19 PANDEMIC. Economy and Society, (36). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-15
Section
MARKETING