FACTOR ANALYSIS OF THE PRODUCT COST INTENSITY AT THE RESTAURANT INDUSTRY ENTERPRISES

Keywords: cost value, product cost intensity, factor analysis, deterministic models, multiplicative model, factor indicators, method for assessing the isolated influence of factors

Abstract

The paper is devoted to the substantiation of the methodology for factor analysis of the product cost intensity at the restaurant industry enterprises. The place and tasks of the cost value production analysis of in the cost management system at the restaurant industry enterprises have been determined. The choice of the main object of the analysis of the dynamics of the production cost value and its deviation from the planned level under the diversified production has been substantiated. As such, it is proposed to use the product cost intensity in terms of costs per UAH 1 of marketable products, which have a number of significant advantages over absolute indicators of the cost value. The expediency of using the methods of factor modeling in the analysis of the indicator of the product cost intensity has been proved. The types and place of deterministic models in the toolkit of factor analysis for economic indicators have been considered. The advantages and disadvantages of the latter have been revealed in comparison with the methods of correlation and regression analysis. A critical analysis of the traditional approach to the construction of a multiplicative model of the cost indicator per UAH 1 of commercial products has been given. It has been proved that the composition of the factors included in the traditional model can be used exclusively in the context of factor analysis of the raw material cost value of production in terms of the consumption of raw materials per UAH 1 of commercial products. In order to obtain the correct results of the analysis of the product cost value intensity calculated at full cost, it is necessary to make significant changes to the factor model, namely: due to the inclusion in it of factors characterizing the influence of the range and volumes of products, the specific value of variable costs per unit of production, the total amount of fixed costs of the enterprise, the level of selling prices for manufactured products. The essence, advantages, and disadvantages of methods used in practice for quantitative assessment of the influence of factor indicators on the level of production costs have been considered. The expediency of using the method of assessing the isolated influence of factor indicators for solving this problem has been substantiated. The main directions and algorithms for further, in-depth analysis of individual factor indicators that had a negative impact on the level of production costs have been determined.

References

Аткинсон Э., Банкер Р. Д., Каплан Р. С., Янг М. С. Управленческий учет. 3-е издание. Пер. с англ. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2007. 880 с.

Череп А. В. Управління витратами суб’єктів господарювання. Ч. І : Монографія. 2-е вид., стереотип. Харків : ВД «ІЖЕК», 2007. 368 с.

Череп А. В. Управління витратами суб’єктів господарювання. Ч. ІІ : Монографія. 2-е вид., стереотип. Харків : ВД «ІЖЕК», 2007. 360 с.

Друри К. Управленческий и производственный учет. Пер. с англ. Москва : Издательство «Юнити-Дана», 2016. 1424 с.

Голов С. Ф. Управлінський облік : Підручник. Київ : «Центр учбової літератури», 2021. 534 с.

Орлов О. О., Рясных Е. Г. Маржинальная прибыль в экономических расчетах на промышленных предприятиях : монография. Изд. 2-е, переработ. и дополн. Київ : Освіта України, 2011. 192 с.

Норд Г. Л., Фокін О. К. Передумови удосконалення методичного забезпечення аналізу витрат виробництва. Ефективна економіка. 2017. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7241

Аленичев А. Д., Аленичева Л. Н., Жданкина Н. А. Исторические аспекты развития факторного анализа себестоимости продукции. Известия Великолукской ГСХА. 2014. № 8. С. 24–33.

Валединская Е. Н. Роль и значение стратегического развития сферы услуг туризма и гостеприимства в региональной экономике. Современные проблемы сервиса и туризма. 2012. № 4. с. 79–86.

Єгупова І. М. Індустрія гостинності: поняття, склад та місце у сфері послуг. Економіка та суспільство. 2021. № 29. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/590/566

Савицька Г. В. Економічний аналіз діяльності підприємства: Навч. посіб. 3-те вид., випр. і доп. Київ : Знання, 2007. 668 с.

Григор Н. М., Крехивский О. В., Николаенко Н. Л. и др. Методические рекомендации оценки влияния изменений факторов на себестоимость производства продукции (работ, услуг) в промышленности и на эффективность работы предприятий. Киев, 2008. 438 с.

Янковой А. Г. Индексные модели факторного экономического анализа // Сучасні технології управління підприємством та можливості використання інформаційних систем: стан, проблеми, перспективи : матер. 5-ї міжнар. наук.-практ. конф. 26-27 березня 2010 р. Одеса, ОНУ, 2010. С. 272–277.

Чечевицына Л. Н. Анализ финансово-хозяйственной деятельности. Учебник. Изд. 2-е, дополн. и перераб. Ростов н/Д : Феникс, 2007. 384 с.

Янковий О. Г., Мельник Н. В., Янковий В. О. Оцінка синергетичного ефекту виробничо-фінансових систем на основі детермінованих моделей. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право: Науковий журнал. 2014. № 1 (72). С. 189–199.

Atkinson E., Banker R. D., Kaplan R. S., Yang M. S. (2007) Upravlencheskiy uchet [Management accounting]. 3-e izdaniye. Moscow: Izdatelskiy dom «Vilyams».

Cherep A. V. (2007) Upravlinnia vytratamy subiektiv hospodariuvannia [Cost management of business entities]. Gh. I: Monografiya. Harkiv: VD «ІGEK».

Cherep A. V. (2007) Upravlinnia vytratamy subiektiv hospodariuvannia [Cost management of business entities]. Gh. II: Monografiya. Harkiv: VD «ІGEK».

Druri K. (2016) Upravlencheskiy i proizvodstvenniy uchet [Management and production accounting]. Moscov: Izdatelstvo «Uniti-Dana».

Golov S. F. (2021) Upravlinskiy oblik [Management accounting]. Kyiv: «Chentr uchbovoy literaturi».

Orlov O. O., Ryasnih E. G. (2011) Marzhinalnaya pribyil v ekonomicheskih raschetah na promyishlennyih predpriyatiyah. [Marginal profit in economic calculations at industrial enterprises]. Kyiv: Osvita Ukrainy.

Nord H. L., Fokin O. K. (2017) Peredumovy udoskonalennia metodychnoho zabezpechennia analizu vytrat vyrobnytstva [Prerequisites for improving the methodological support for the analysis of production costs]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy]. vol. 8. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7241

Alenichev A. D., Alenicheva L. N., Zhdankina N. A. (2014) Istoricheskie aspektyi razvitiya faktornogo analiza sebestoimosti produktsii [Historical aspects of the development of factor analysis of production costs]. Proceedings of the Velikolukskaya State Agricultural Academy, vol. 8, pp. 24–33.

Valedinskaya E. N. (2012) Rol i znachenie strategicheskogo razvitiya sferyi uslug turizma i gostepriimstva v regionalnoy ekonomike [The role and importance of the strategic development of tourism and hospitality services in the regional economy]. Modern problems of service and tourism, vol. 4, pp. 79–86.

Yehupova I. M. (2021) Industriia hostynnosti: poniattia, sklad ta mistse u sferi posluh [Hospitality industry: concept, composition and place in the service sector]. Economy and society, vol. 29. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/590/566

Savytska H. V. (2007) Ekonomichnyi analiz diialnosti pidpryiemstva [Economic analysis of the enterprise]. Kyiv: Znannia.

Grigor N. M., Krehivskiy O. V., Nikolaenko N. L. i dr. (2008) Metodicheskie rekomendatsii otsenki vliyaniya izmeneniy faktorov na sebestoimost proizvodstva produktsii (rabot, uslug) v promyishlennosti i na effektivnost rabotyi predpriyatiy [Guidelines for assessing the impact of changes in factors on the cost of production of products (works, services) in industry and on the efficiency of enterprises]. Kyiv.

Yankovoy A. G. (2010) Indeksnyie modeli faktornogo ekonomicheskogo analiza [Index models of factor economic analysis]. Proceedings of the Suchasni tekhnolohii upravlinnia pidpryiemstvom ta mozhlyvosti vykorystannia informatsiinykh system: stan, problemy, perspektyvy (Ukraine, Odessa, March 26-27, 2010), Odessa, ONU, pp. 145–156.

Chechevitsyina L. N. (2007) Analiz finansovo-hozyaystvennoy deyatelnosti [Analysis of financial and economic activities]. Rostov n/D: Feniks.

Yankovyi O. H., Melnyk N. V., Yankovyi V. O. (2014) Otsinka synerhetychnoho efektu vyrobnycho-finansovykh system na osnovi determinovanykh modelei [Assessment of the synergistic effect of production and financial systems based on deterministic models]. Foreign trade: economics, finance, law: Scientific Journal, vol. 1(72), pp. 189–199.

Article views: 178
PDF Downloads: 311
Published
2022-03-29
How to Cite
Yegupov, Y., Babii, O., & Yegupova, I. (2022). FACTOR ANALYSIS OF THE PRODUCT COST INTENSITY AT THE RESTAURANT INDUSTRY ENTERPRISES. Economy and Society, (37). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-69
Section
ENTREPRENEURSHIP, TRADE AND STOCK EXCHANGE ACTIVITY