TECHNIQUE ENSURING COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES OF RAILWAY TRANSPORT DUE TO QUALITY MANAGEMENT

  • Natalia Kalicheva Ukrainian State University of Railway Transport
Keywords: quality, railway transport enterprises, competitiveness, management, evaluation, efficiency, market, competitive advantages

Abstract

One of the directions for ensuring the competitiveness of railway companies is quality. Therefore, the key task of the company's management is to consolidate and coordinate the efforts of all structural subdivisions, production services, administrators, engineers and ordinary workers in order to ensure and increase the quality of manufactured products or services provided to meet all customer needs more competitive. For the rail industry, quality management is an instrument for ensuring increased competitiveness and reducing the cost of the transportation process. After all, reducing the cost of transportation is one of the important conditions for increasing the efficiency of transport work. Since the basis of railway companies' activity is the provision of transport services, in order to ensure their effective operation, it is necessary to establish an advanced methodological provision of quality management based on the interconnection of the main managerial processes, the needs of consumers, the existing opportunities of the industry, the influence of external environment and other factors. In general, the quality of transport services - these are the conditions for the performance of transport work, in which the customer service receives maximum satisfaction of needs at the lowest cost of time. In terms of the consumer, the quality of the service is formed by processes and actions that are necessary for the accomplishment of the task. Therefore, the improvement of the quality of services should be long-term and continuous in order to maximally meet the requirements of customers, while adhering to economically justified costs to achieve the appropriate quality. In line with all of the above, the quality of service for railway companies is an integrated combination of such components as technical, functional and social quality, which forms the system of quality of transport services. In order to ensure the competitiveness of railway transport enterprises in modern conditions of management, it is necessary to provide the consumer with the opportunity to obtain a better quality product at the same price and, taking into account the existing production facilities, to provide transport services at the highest level. Implementation of this approach becomes possible due to the use of the method of quantitative assessment of the quality characteristics of the service, which has a direct impact on the cost, price and profit of the service and determines the comparison of the quantitative indicators of the actual state of quality to the project.

References

Дикань В.Л. Обеспечение конкурентоустойчивости предприятия: монографія. Харьков: «Основа», 1995. 160 с.

Чекмасова І.А., Шатіло Д.М. Управління якістю підприємства: розвиток та проблеми впровадження. Вісник НТУ «ХПІ». 2013. № 7 (984). С. 167–173.

Євтушинський В., Махініч Г. Сучасний стан та проблеми забезпечення якості продукції на вітчизняних підприємствах. Вісник Київського національного університету і Т. Шевченко: Економіка. 2009. Вип.107–108. С. 59–63.

Шонбергер Р. Японские методы управления производством. М.: Экономика, 2006. 415 с.

Дикань О.В. Стратегічні орієнтири щодо удосконалення системи управління якістю на вітчизняних промислових підприємствах. Вісник економіки транспорту і промисловості: збірник науково-практичних статей. 2015. № 52. С. 163–171.

Экономика железнодорожного транспорта: учеб. для вузов ж.-д. транспорта / Н.П. Терешина и др.; под ред. Н.П. Терёшиной, Б.М. Лапидуса, М.Ф. Трихункова. М.: УМЦ ЖДТ, 2006. 801 с.

Ейтутіс Г.Д. Теоретико-практичні основи реформування залізниць України: монографія. Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2009. 240 c

Поезд «Экспресс Киев-Борисполь» сломался на следующий день после первого рейса. URL: https://24tv.ua/ru/poezd_jekspress_kiev_borispol_slomalsja_na_sledujushhij_den_posle_pervogo_rejsa_n1073240

Каличева Н.Є., Вибойчекно Ю.С. Удосконалення управління витратами підприємств транспортної галузі в сучасних умовах. Вісник економіки транспорту і промисловості: збірник науково-практичних статей. Харків: УкрДАЗТ, 2015. Вип. 52. С. 175–179.

Пономарьова Т.О., Супрягіна М.С. Якість послуг: якісні параметри оцінки. Маркетинг у Росії і за кордоном. 2005. № 1 (45). С. 47–49.

Проценко С. Оцінка задоволеності якістю послуги. URL: http://www.archive-online.ru/read/salespro/437

Моргулець О.Б. Менеджмент у сфері послуг: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 384 с.

Каличева Н.Є., Горохова В.А. Підходи до розробки та реалізації заходів щодо управління якістю на залізничному транспорті. Вісник економіки транспорту і промисловості: збірник науково-практичних статей. Харків, УкрДУЗТ, 2018. № 63. С. 95–102.

Должанський І.З., Загорна Т.О. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 384 с.

Dykanj V.L. Obespechenye konkurentoustojchyvosty predpryjatyja: monoghrafija. Kharjkov: «Osnova», 1995. 160 s.

Chekmasova I. A., Shatilo D.M. Upravlinnja jakistju pidpryjemstva: rozvytok ta problemy vprovadzhennja. Visnyk NTU «KhPI». 2013. # 7 (984). S. 167–173.

Jevtushynsjkyj V., Makhinich Gh. Suchasnyj stan ta problemy zabezpechennja jakosti produkciji na vitchyznjanykh pidpryjemstvakh. Visnyk Kyjivsjkogho nacionaljnogho universytetu i.T.Shevchenko: Ekonomika. 2009. Vyp.107–108. S. 59–63.

Shonbergher R. Japonskye metodы upravlenyja proyzvodstvom. M.: Эkonomyka, 2006. 415 s. ;

Dykanj O.V. Strateghichni orijentyry shhodo udoskonalennja systemy upravlinnja jakistju na vitchyznjanykh promyslovykh pidpryjemstvakh. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti: zbirnyk naukovo-praktychnykh statej. 2015. # 52. S. 163–171.

Эkonomyka zheleznodorozhnogho transporta: ucheb. dlja vuzov zh.-d. transporta / N.P. Tereshyna y dr.; pod red. N.P. Terёshynoj, B.M. Lapydusa, M.F. Trykhunkova. M.: UMC ZhDT, 2006. 801 s.

Ejtutis Gh.D. Teoretyko-praktychni osnovy reformuvannja zaliznycj Ukrajiny: monoghrafija. Nizhyn: TOV «Vydavnyctvo «Aspekt-Polighraf», 2009. 240 c

Poezd "Эkspress Kyev-Boryspolj" slomalsja na sledujushhyj denj posle pervogho rejsa. URL: https://24tv.ua/ru/poezd_jekspress_kiev_borispol_slomalsja_na_sledujushhij_den_posle_pervogo_rejsa_n1073240

Kalycheva N.Je., Vybojchekno Ju.S. Udoskonalennja upravlinnja vytratamy pidpryjemstv transportnoji ghaluzi v suchasnykh umovakh. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti: zbirnyk naukovo-praktychnykh statej. Kharkiv: UkrDAZT, 2015. Vyp. 52. S. 175–179.

Ponomarjova T.O., Suprjaghina M.S. Jakistj poslugh: jakisni parametry ocinky. Marketyngh u Rosiji i za kordonom. 2005. # 1 (45). S. 47–49/

Procenko S. Ocinka zadovolenosti jakistju poslughy URL: http://www.archive-online.ru/read/salespro/437

Morghulecj O.B. Menedzhment u sferi poslugh: navch. posib. K.: Centr uchbovoji literatury, 2012. 384 s/

Kalycheva N.Je., Ghorokhova V.A. Pidkhody do rozrobky ta realizaciji zakhodiv shhodo upravlinnja jakistju na zaliznychnomu transporti. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti: zbirnyk naukovo-praktychnykh statej. Kharkiv, UkrDUZT, 2018. # 63. S. 95–102.

Dolzhansjkyj I.Z., Zaghorna T.O. Konkurentospromozhnistj pidpryjemstva: navch. posib. K.: Centr navchaljnoji literatury, 2006. 384 s.

Article views: 322
PDF Downloads: 272
Published
2019-12-25
How to Cite
Kalicheva, N. (2019). TECHNIQUE ENSURING COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES OF RAILWAY TRANSPORT DUE TO QUALITY MANAGEMENT. Economy and Society, (20). Retrieved from https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/13
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT