STATISTICAL APPROACHES TO ESTIMATING THE VALUE OF A MOTOR TRANSPORT ENTERPRISE

Keywords: motor transport enterprise, enterprise value, economic and mathematical modeling, time series, net financial result, average absolute growth, average growth rate, analytical alignment, point forecast, trend lines

Abstract

The urgency of conducting a comprehensive consideration of the issue of ensuring the profitability of urban passenger road transport, taking into account various factors that affect it. The importance of quality management of the value of the enterprise is established, as data on its value characterize the financial condition of the business entity and form a generalized information and analytical base of performance indicators of financial and economic activity of the motor transport enterprise. The positions of various scholars on methodological approaches to determining the value of the enterprise and information on these indicators of external and internal users are summarized, as in some cases the value of the enterprise is identified with the value of the business. Analysis of the financial condition of the enterprise is considered as the basis for determining its value, because it clearly reveals all the risks and prospects. Since the value of the enterprise is determined by the values of the level of net financial result and value of net assets, in the process of its analysis it is proposed to use statistical methods of time series, which are more universal in terms of predictive models for any predetermined level of confidence. The methodology of time series provides an opportunity to determine the point estimate of the forecast for the following years on the basis of the values of indicators of the level of net financial result and value of net assets for previous years. It is argued that determining the forecast values of the net financial result using analytical methods of equalization of time series allows to avoid many shortcomings of forecasting based on averages (average level of time series and average growth rate). The constructed trend models allowed to determine the forecast values of the value of the motor transport enterprise. A comparison of the values of the company, obtained on the basis of data analysis for five and seven years, revealed the need for drastic action to avoid bankruptcy. It is emphasized that a more accurate assessment of the value of the enterprise can be made on the basis of forecast values of the level of net financial result and the value of net assets obtained by the method of analytical equalization.

References

Бойко В. В., Любарська Н. В. Систематизація факторів формування вартості автотранспортного підприємства. Науково-технічний збірник. 2015. Вип. 3 (33). С. 39–46.

Воронін А. В. Системний підхід до управління вартістю підприємства. Економiка i органiзацiя управлiння. 2016. Вип. 3 (23). С. 148–155.

Корягін М. В. Бухгалтерський облік у системі управління вартістю підприємства: теоретико-методологічні концепції : монографія. Львів : Видавництво ЛКА, 2012. 389 с.

Корягін М. В. Оцінювання вартості підприємства в системі бухгалтерського обліку : монографія. Львів : ТОВ “НВП“Інтерсервіс”, 2012. 262 с.

Кириченко Г. В. Принципи формування орієнтованої на вартість стратегії розвитку підприємства автомобільного транспорту. Вісник НТУ. 2012. Вип. 26 (1). С. 371–374.

Кульбач Ю. О. Механізм управління вартістю підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 23. С. 82–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_23_16

Куцик В. І., Явтуховська І. В. Методи та підходи до оцінки вартості підприємства: теоретичний аспект, проблеми їх використання. Вісник Львівської комерційної академії. Серія економічна. 2015. Вип. 48. С. 82–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlca_ekon_2015_48_16

Левчак І. Я. Вартість підприємства як критерій ефективності управління. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2014. Вип. 1. С. 104–108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2014_1_21

Позняк С. В., Данильченко С. С. Управління вартістю та конкурентоспроможністю підприємства задля забезпечення його стійкого розвитку. Ефективна економіка. 2015. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4611

Фінансова звітність за рік, що закінчився 31 грудня 2019 року відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності разом зі звітом незалежного аудитора Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1. URL: https://atp1.lviv.ua/wp-content/uploads/Finansova-zvitnistLK-ATP-1-2019.pdf

Фінансова звітність ЛКП АТП № 1 за 2014-2017 рр. URL: https://opendata.city-adm.lviv.ua/hu/organization/lk-atp-1

Фінансові документи ЛК АТП №1 за 2020-2021 рр. URL: https://city-adm.lviv.ua/public-information/utilities/lk-atp-1/finansovi-dokumenty

Bojko V. V., Liubars'ka N. V. (2015), Systematyzatsiia faktoriv formuvannia vartosti avtotransportnoho pidpryiemstva. Naukovo-tekhnichnyj zbirnyk, vyp. 3 (33), s. 39–46.

Voronin A. V. (2016), Systemnyj pidkhid do upravlinnia vartistiu pidpryiemstva. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, vyp. 3 (23), s. 148–155.

Koriahin M. V. (2012), Bukhhalters'kyj oblik u systemi upravlinnia vartistiu pidpryiemstva: teoretyko-metodolohichni kontseptsii : monohrafiia. L'viv : Vydavnytstvo LKA, 389 s.

Koriahin M. V. (2012), Otsiniuvannia vartosti pidpryiemstva v systemi bukhhalters'koho obliku: monohrafiia. L'viv: TOV “NVP“Interservis”, 262 s.

Kyrychenko H. V. (2012), Pryntsypy formuvannia oriientovanoi na vartist' stratehii rozvytku pidpryiemstva avtomobil'noho transportu. Visnyk NTU, vyp. 26 (1), s. 371–374.

Kul'bach Yu. O. (2017), Mekhanizm upravlinnia vartistiu pidpryiemstva. Investytsii: praktyka ta dosvid, № 23, s. 82–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_23_16

Kutsyk V. I., Yavtukhovs'ka I. V. (2015), Metody ta pidkhody do otsinky vartosti pidpryiemstva: teoretychnyj aspekt, problemy ikh vykorystannia. Visnyk L'vivs'koi komertsijnoi akademii. Seriia ekonomichna, vyp. 48, s. 82–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlca_ekon_2015_48_16

Levchak I. Ya. (2014), Vartist' pidpryiemstva iak kryterij efektyvnosti upravlinnia. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho universytetu. Seriia Ekonomika, vyp. 1, s. 104–108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2014_1_21

Pozniak S. V., Danyl'chenko S. S. (2015), Upravlinnia vartistiu ta konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva zadlia zabezpechennia joho stijkoho rozvytku. Efektyvna ekonomika, № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4611

Finansova zvitnist' za rik, scho zakinchyvsia 31 hrudnia 2019 roku vidpovidno do mizhnarodnykh standartiv finansovoi zvitnosti razom zi zvitom nezalezhnoho audytora L'vivs'koho komunal'noho avtotransportnoho pidpryiemstva № 1. URL: https://atp1.lviv.ua/wp-content/uploads/Finansova-zvitnistLK-ATP-1-2019.pdf

Finansova zvitnist' LKP ATP № 1 za 2014-2017 rr. URL: https://opendata.city-adm.lviv.ua/hu/organization/lk-atp-1

Finansovi dokumenty LK ANP№1 za 2020-2021 rr. URL: https://city-adm.lviv.ua/public-information/utilities/lk-atp-1/finansovi-dokumenty

Article views: 214
PDF Downloads: 138
Published
2022-05-31
How to Cite
Sorokovsky, V., Redchenko, K., & Burdyk, O. (2022). STATISTICAL APPROACHES TO ESTIMATING THE VALUE OF A MOTOR TRANSPORT ENTERPRISE. Economy and Society, (39). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-52
Section
ECONOMICS