STRATEGIC MARKETING IN WAR AND POST-WAR TIMES

Keywords: strategic marketing, strategic management, marketing tools, activity efficiency, organization, enterprise, company, business, competitiveness, war and post-war period

Abstract

The article reveals the essence of the concept of "strategic marketing", considers the process, defines the place and significance of strategic marketing in the conditions of the war and the post-war period. It was determined that the implementation of the modern marketing paradigm takes place through the implementation of the concept of strategic marketing. It was established that at the beginning of a full-scale war, the usual approaches to marketing lost their rationale, and most companies/enterprises became helpless and unprepared for the uncertainty and chaos that befell Ukraine. It has been proven that the application of the concept of strategic marketing should orient the enterprise to the formation of a system of monitoring and analysis of the environment, increasing the company's adaptive abilities to changes in the external environment and a systematic review of the business portfolio in view of changes in the overall development strategy. It was determined that at the beginning of a full-scale war, in a period of chaos and uncertainty, the vast majority of enterprises, companies, brands became practically helpless, as traditional approaches to marketing lost their meaning. The first days of the war, the network was filled with pre-war information against the background of wartime realities, which looked quite incorrect. At that time, most companies refused to interact with customers and chose a wait-and-see strategy, but after recovering, they began to return to work. It has been proven that in war and post-war times, business must adapt to modern crisis conditions. In general, war changes everyone's life and affects consumer behavior. It has been established that when forming marketing strategies, companies should take these changes into account, starting with the creation of humane, sincere and responsible communication, where universal human values are always in the first place. It is noted that the crisis marketing strategy in war and post-war times should not only preserve the audience, but also win new consumers. During this period, you should avoid unnecessary commitments and fulfill the company's promises; demonstrate a transparent and understandable social, political and cultural position, supporting it with actions that benefit people; not to parasitize on the war and not to use information about the war in unnecessary and inappropriate places; be optimistic.

References

Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. № 15, Ч. 1. С. 11–15. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf (дата звернення: 20.06.2023).

Смоленюк П.С. Обґрунтування конкурентної стратегії підприємства. Інноваційна економіка. 2012. № 3(29). С. 86–93.

Циганкова Т.М. Сучасні моделі та тенденції розвитку стратегічного маркетингу. Маркетинг в Україні. 2004. № 2. С. 31–36.

Шульга А.О. Напрями удосконалення системи стратегічного управління розвитком маркетингової діяльності підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. № 25. С. 110–113. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/25.18

Корнієнко Т. О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 49. DO : https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65

Фіщук Б.П., Жевега В.П., Войтенко О.І. Конкурентні стратегії підприємства в умовах мінливого ринкового середовища. Збірник наукових праць Вінницького національного аграрного університету. Серія «Економічні науки». 2012. № 4(70), т. 2. С. 206–211.

Подзігун С.М., Пачева Н.О. SMM і маркетинг під час війни. Економічні горизонти 2022. № 4(22). С. 25–33. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(22).2022.267016

П’ятницька Г.Т., П’ятницька Н.О. Менеджмент громадського харчування : підруч. для студ. вузів. Київ : Київ. нац. торг.-екон.ун-т, 2001. 655 с.

Лисевич В.В. Стратегічний моніторинг конкурентного середовища підприємств у системі стратегічного маркетингового управління конкурентоспроможністю. Вісник Дон ДУЕТ : зб. наук. пр. Донецьк : Дон ДУЕТ, 2003. С. 100–108.

Пачева Н.О. Стратегічне управління інноваційним розвитком національного господарства. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Сер. Економічні науки. 2018. № 11(19). С. 56–59. URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15416763509921.pdf. (дата звернення: 18.06.2023).

Маркетинг під час кризи: різати чи ні. URL: https://laba.ua/blog/3072-marketing-v-krizis-rezat-ili-net (дата звернення: 16.06.2023).

Пачева Н.О. Стратегічний маркетинг у системі управління підприємством. Сучасні проблеми і перспективи економічної динаміки : матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. здобувачів вищ. освіти та молодих учених (м. Умань, 17 листоп. 2022 р.) / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, Навч.-наук. ін-т екон. та бізнес-освіти [та ін.] ; [голов. ред. М.А. Слатвінський ; редкол. : А.Г. Благополучна, О.В. Джога, І.М. Поворознюк, Л.А. Слатвінська, Л.А. Чвертко, Умань : Візаві, 2022. С. 141–143.

Маркетинг у воєнний та післявоєнний час. URL: https://iib.com.ua/ru/novosti-mib/item/5884-marketing-u-voenniy-ta-pislyavoenniy-chas.html (дата звернення 15.06.2023).

Babachenko L.V. (2017) Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic marketing in the industrial enterprise management system]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, vol. 15(1), pp. 11–15. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf (accessed June 20, 2023) (in Ukrainian)

Smoleniuk P.S. (2012) Obgruntuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Justification of the company's competitive strategy]. Innovatsiina ekonomika, vol. 3(29), pp. 86–93. (in Ukrainian)

Tsyhankova T.M. (2004) Suchasni modeli ta tendentsii rozvytku stratehichnoho marketynhu [Modern models and trends in the development of strategic marketing]. Marketynh v Ukraini, vol. 2, pp. 31–36. (in Ukrainian)

Shulha A.O. (2022) Napriamy udoskonalennia systemy stratehichnoho upravlinnia rozvytkom marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Directions for improving the system of strategic management of the development of marketing activities of the enterprise]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, vol. 25, рр. 110–113. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/25.18 (in Ukrainian)

Korniienko T. (2023) Marketynhovi stratehii u formuvanni konkurentnykh perevah pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Marketing strategies in the formation of competitive advantages of enterprises in the conditions of martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65 (in Ukrainian)

Fishchuk B.P., Zheveha V.P., Voitenko O.I. (2012) Konkurentni stratehii pidpryiemstva v umovakh minlyvoho rynkovoho seredovyshcha [Competitive strategies of the enterprise in the conditions of a changing market environment]. Zbirnyk naukovykh prats Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky». № 4(70). T. 2, рр. 206–211. (in Ukrainian)

Podzihun S.M., Pacheva N.O. (2022). SMM i marketynh pid chas viiny [SMM and Marketing in Wartime]. Ekonomichni horyzonty, vol. 4(22), рр. 25–33. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(22).2022.267016 (in Ukrainian)

Piatnytska H.T., Piatnytska N.O. (2001) Menedzhment hromadskoho kharchuvannia [Public catering management: textbook. for students universities]: pidruch. dlia stud. vuziv. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon.un-t, 655 р. (in Ukrainian)

Lysevych V.V. (2003) Stratehichnyi monitorynh konkurentnoho seredovyshcha pidpryiemstv u systemi stratehichnoho marketynhovoho upravlinnia konkurentospromozhnistiu [Strategic monitoring of the competitive environment of enterprises in the system of strategic marketing management of competitiveness]. Visnyk Don DUET : zb. nauk. pr. Donetsk : Don DUET, рр. 100–108. (in Ukrainian)

Pacheva N.O. (2018) Stratehichne upravlinnia innovatsiinym rozvytkom natsionalnoho hospodarstva [Strategic management of innovative development of the national economy]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka". Ser. Ekonomichni nauky, vol. 11(19), рр. 56–59. Available at: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15416763509921.pdf (accessed June 18, 2023) (in Ukrainian)

Marketynh pid chas kryzy: rizaty chy ni [Marketing during a crisis: to cut or not to cut]. Available at: https://laba.ua/blog/3072-marketing-v-krizis-rezat-ili-net (accessed June 16, 2023) (in Ukrainian)

Pacheva N.O. (2022) Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Strategic marketing in the enterprise management system]. Suchasni problemy i perspektyvy ekonomichnoi dynamiky : materialy IX Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. zdobuvachiv vyshch. osvity ta molodykh uchenykh (m. Uman, 17 lystop. 2022 r.) / MON Ukrainy, Umanskyi derzh. ped. un-t imeni Pavla Tychyny, Navch.-nauk. in-t ekon. ta biznes-osvity [ta in.] ; [holov. red. M.A. Slatvinskyi ; redkol.: A.H. Blahopoluchna, O.V. Dzhoha, I.M. Povorozniuk, L.A. Slatvinska, L.A. Chvertko, Uman : Vizavi, рр. 141–143. (in Ukrainian)

Marketynh u voiennyi ta pisliavoiennyi chas [Marketing in war and post-war times]. Available at: https://iib.com.ua/ru/novosti-mib/item/5884-marketing-u-voenniy-ta-pislyavoenniy-chas.html (accessed June 15, 2023) (in Ukrainian)

Article views: 196
PDF Downloads: 226
Published
2023-06-27
How to Cite
Pacheva, N., & Lutay, L. (2023). STRATEGIC MARKETING IN WAR AND POST-WAR TIMES. Economy and Society, (52). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-24
Section
MARKETING