INCREASING THE COMPETITIVENESS OF UKRAINIAN HOSPITALITY INDUSTRY ENTERPRISES

Keywords: competitiveness, hotel, marketing information system, CRM-system, software application, neural network, staff motivation system

Abstract

The article is devoted to the problem of increasing the competitiveness of hotel enterprises by implementing the concept of business process management based on CRM-system (customer relationship management). The presented ontology of competition theories shows that customer satisfaction is an important tool in competition. The main problems of Ukrainian hotels are studied, the main problems in the field of hospitality are revealed. A modern definition of management principles based on CRM has been formed. The directions of increasing the competitiveness of Ukrainian enterprises in the field of hospitality are considered: 1) improving the organization of business processes in the hotel in accordance with the key elements of CRM; 2) introduction of CRM in the marketing information system of the hotel; 3) development of a system of staff motivation as an important tool in obtaining competitive advantages. The system approach, methods of comparative, statistical, managerial analysis, and also results of researches of problems of the Ukrainian business of hospitality as a whole were used in the decision of concrete problems. The system approach, methods of comparative, statistical, managerial analysis, and also results of researches of problems of the Ukrainian business of hospitality as a whole were used in the decision of concrete problems. The practical significance of the obtained results is to develop a marketing information system based on a CRM system using a neural network and an appropriate system of staff motivation to form a business strategy for customer relationship management as a factor in increasing the competitiveness of the hotel. As research has shown, the main advantages of implementing a CRM system in the hotel are: 1) the organization of all business processes is directed and focused on the client; improving the MIS of the hotel raises the level of awareness of users of hotel services; customer feedback is provided; preferences and tastes are researched in order to develop better services; the level of customer satisfaction increases; the best experience in both domestic and international market of hotel services is studied; service quality is monitored; emotional loyalty of consumers is controlled. A feature of CRM implementation is the need to motivate staff. In the conditions of competition of hospitality enterprises, the success and results of financial and economic activities depend on the quality of services provided, which, in turn, depend on the activities of staff to meet customer needs. Thus, the CRM system is an effective tool to increase the competitiveness of Ukrainian hospitality enterprises.

References

Єлець О. П. Сутність конкуренції та конкурентоспроможності підприємства Економічний вісник ЗДІА. 2016. №1 (01). URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/evzdia_2016_1_58.pdf (дата звернення: 27.04.2021)

Рязянов А. А. Эволюция теории конкуренции Вестник Московского университета имени С. Ю. Витте. Серия 1: Экономика и управление. 2017. № 2. URL: https://www.muiv.ru/vestnik/pdf/eu/eu_2017_2_021-030.pdf (дата звернення: 27.04.2021)

Портер М. Конкуренция. Москва : Виьямс, 2005. 608 с.

Мальська М. П., Пандяк І. Г. Готельний бізнес: теорія та практика: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.

Правила обов’язкової сертифікації послуг з тимчасового розміщення (проживання). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0236-99#Text (дата звернення: 27.04.2021).

Фроленко О. М. Маркетингова інформаційна система як засіб реалізації стратегічного потенціалу промислового підприємства Інноваційна економіка. 2014. № 6. С. 238-244. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2014_6_44 (дата звернення: 27.04.2021).

Компанець К.А. Імплементація маркетингової інформаційної системи в діяльність підприємств сфери послуг Економічний аналіз. 2018. Том 28. № 1. С. 231-235.

Савченко О. О. CRM-системи готельно-ресторанних підприємств та погляди на оцінку їх ефективності Економічні науки: Вісник ХНУ. 2017. № 2(2). С. 280-282.

Болотна О. В. Індустрія туризму в структурі зовнішньоекономічної діяльності України. Ефективна економіка. 2013. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2413 (дата звернення: 27.04.2021).

Шарапа О. М. Управління відносинами з клієнтами через впровадження CRM-систем як складова ефективного ведення бізнесу Економіка та управління підприємствами: актуальні проблеми економіки. 2009. №7(97). С. 175-183.

Погорелов А. CRM  новая философия со старыми принципами. Компаньон. Стратегии. 2002. №1. С. 14-20.

Навіщо CRM система вашій компанії? Все про сучасні CRM-технології: переваги, тренди, огляд можливостей. URL: https://www.terrasoft.ua/page/definition-crm (дата звернення: 27.04.2021).

Фонарьова Т.А., Петренко В.О., Притоманова О.М., Бушуєв К.М. Теоретичне обґрунтування застосування математичних методів прогнозування та моделювання в економіці : монографія Економічна кібернетика: моделювання соціально-економічних систем. Дніпро : Пороги, 2017. С.138-148.

Петренко В.О., Бушуєв К.М., Савчук Л.М., Фонарьова Т.А. Застосування нейронних мереж в системах підтримки та прийняття рішень маркетингової інформаційної системи підприємства Управління проектами та розвиток виробництва. Київ : вид-во СНУ ім. В.Даля. 2018. №3(67). С. 43-52.

Юрчук Н. П. CRM-системи: особливості функціонування та аналіз українського ринку. Науковий вісник УНУ. 2019. № 23. Ч. 2, С. 141-147.

Калініченко Л., Старигіна Ю. Мотивація персоналу як чинник підвищення якості послуг підприємств готельного бізнесу. Глобальні та національні проблеми економіки МНУ ім. В.О. Сухомлинського. 2014. № 2. С. 948-951.

Yelets O. (2016) Sutnist konkurentsii ta konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [The essence of competition and competitiveness of the enterprise] Ekonomichnyi visnyk ZDIA, no 1 (01). Available at: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/evzdia_2016_1_58.pdf (accessed 27 April 2021).

Riazianov A. (2017) Еvoliutsyia teoryy konkurentsyy [Evolution of competition theory] Vestnyk Moskovskoho unyversyteta ymeny S. Yu. Vytte. Seryia 1: Эkonomyka y upravlenye, no 2. Available at: https://www.muiv.ru/vestnik/pdf/eu/eu_2017_2_021-030.pdf (accessed 27 April 2021).

Porter M. (2005) Konkurencziya [Сompetition]. Moskva: Vil`yams, 2005. 608 р. (in Russian).

Malska M., Pandiak I. (2009) Hotelnyi biznes: teoriia ta praktyka [Hotel business: theory and practice]: navchalnyi posibnyk [tutorial]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 472 р. (in Ukrainian).

Pravyla oboviazkovoi sertyfikatsii posluh z tymchasovoho rozmishchennia (prozhyvannia) [Rules for mandatory certification of temporary accommodation services (accommodation)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0236-99#Text (accessed 27 April 2021).

Frolenko O. (2014) Marketynhova informatsiina systema yak zasib realizatsii stratehichnoho potentsialu promyslovoho pidpryiemstva [Marketing information system as a means of realizing the strategic potential of an industrial enterprise] Innovatsiina ekonomika, no 6. pp. 238-244. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2014_6_44 (accessed 27 April 2021).

Kompanets K. (2018) Implementatsiia marketynhovoi informatsiinoi systemy v diialnist pidpryiemstv sfery posluh [Implementation of marketing information system in the activities of enterprises in the service sector] Ekonomichnyi analiz, volume 28, no 1, pp. 231-235.

Savchenko O. (2017) CRM-systemy hotelno-restorannykh pidpryiemstv ta pohliady na otsinku yikh efektyvnosti Ekonomichni nauky: Visnyk KhNU, no 2(2), pp. 280-282.

Bolotna O. (2013) Industriia turyzmu v strukturi zovnishnoekonomichnoi diialnosti Ukrainy [The Tourism industry in the structure of Ukraine's foreign economic activity] Efektyvna ekonomika, no 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2413 (accessed 27 April 2021).

Sharapa O. (2009) Upravlinnia vidnosynamy z kliientamy cherez vprovadzhennia CRM-system yak skladova efektyvnoho vedennia biznesu [Customer relationship management through the introduction of CRM-systems as a component of effective business]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy: aktualni problemy ekonomiky, no 7(97), pp. 175-183.

Pogorelov A. (2002) CRM  novaya filosofiya so stary`mi princzipami [CRM  a new philosophy with old principles]. Kompan`on. Strategii, no 1, рр. 14-20.

Why your company's CRM system? Everything about modern CRM-technologies: advantages, trends, overview of opportunities. Available at: https://www.terrasoft.ua/page/definition-crm (accessed 27 April 2021).

Fonarova T., Petrenko V., Prytomanova O., Bushuiev K. (2017) Teoretychne obgruntuvannia zastosuvannia matematychnykh metodiv prohnozuvannia ta modeliuvannia v ekonomitsi [Theoretical substantiation of application of mathematical methods of forecasting and modeling in economy] : monohrafiia [a monograph]. Ekonomichna kibernetyka: modeliuvannia sotsialno-ekonomichnykh system. Dnipro: Porohy, рр. 138-148. (in Ukrainian).

Petrenko V., Bushuiev K., Savchuk L., Fonarova T. (2018) Zastosuvannia neironnykh merezh v systemakh pidtrymky ta pryiniattia rishen marketynhovoi informatsiinoi systemy pidpryiemstva [Application of neural networks in systems of support and decision-making of marketing information system of the enterprise]. Upravlinnia proektamy ta rozvytok vyrobnytstva. Kyiv: vyd-vo SNU im. V. Dalia, no 3(67), рр. 43-52.

Yurchuk N. (2019) CRM-systemy: osoblyvosti funktsionuvannia ta analiz ukrainskoho rynku [CRM-systems: features of functioning and analysis of the Ukrainian market]. Naukovyi visnyk UNU, no 23, рр. 141-147.

Kalinichenko L., Staryhina Yu. (2014) Motyvatsiia personalu yak chynnyk pidvyshchennia yakosti posluh pidpryiemstv hotelnoho biznesu [Motivation of staff as a factor in improving the quality of services of hotel business enterprises]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomikyMNU im. V.O. Sukhomlynskoho, no 2, рр. 948-951.

Article views: 282
PDF Downloads: 231
Published
2021-03-30
How to Cite
Fonarova, T., & Bushuiev, K. (2021). INCREASING THE COMPETITIVENESS OF UKRAINIAN HOSPITALITY INDUSTRY ENTERPRISES. Economy and Society, (25). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-68
Section
MARKETING