REGIONAL QUALITY IMPROVEMENT POLICY HOSPITALITY INDUSTRY PRODUCTS AND SERVICES

Keywords: hospitality industry, quality level, products and services, regional development

Abstract

It is proposed to improve the regional programs of tourism development in the region, namely, we propose to increase the number of tourist information centers in the region and to introduce regional organizations for destination management; involve various stakeholders, including business, in solving quality problems; develop mechanisms of local tourist associations; creation and formation of regional standards of quality of tourist services which correspond to the international standards and the best world practices. It is substantiated that the proposed approach will improve the quality of products and services of the hospitality industry at the regional level and will allow the most efficient and effective use of the tourist potential of the region. The approach to the improvement of the regional policy of improving the quality of tourist services is determined, which envisages the formation of development priorities and strategic goals of improving the quality of these services in the region. The author's vision of conceptual bases of improvement of quality of production and services of the hospitality industry of region taking into account the certain program-target directions of improvement of quality of researched processes, and also definition of the basic blocks of maintenance of quality of production and services in the region is offered. and identify the main tools and levers to achieve the goal.

References

Босовська М.В. Інтеграційні процеси в туризмі: монографія. Київ : КНТЕУ, 2015. 832 с.

Барна М.Ю., Тучковська І.І. Основні тенденції управління туристичною діяльністю в Україні. Підприємництво і торгівля. 2016. №.20. C. 5-8.

Галузеві стандарти Міністерства Економіки України. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/MoreDetails?lang=uk-UA&id=ecfd6c5a-1760-4d8d-a931-3a63f64e2310&title=GaluzeviStandarti (дата звернення: 14.10.2021).

Волинська обласна державна адміністрація, департамент зовнішніх зносин, залучення інвестицій та з питань туризму і курортів. Офіційний сайт, Режим доступу URL: http://www.tourism.volyn.ua (дата звернення: 15.10.2021)

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 15.10.2021)

Матвійчук Л.Ю., Масечко І.В. Регіональний вимір рівня якості надання туристичних послуг. Регіональна економіка. Збірник наукових праць. Луцьк: РВВ Луцького НТУ, 2017. С 183–190.

Нездоймінов С.Г., Бедрадіна Г.К. Напрями імплементації міжнародних стандартів в сфері управління якістю туристичних послуг. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes. Monograph. Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Publishing House of University of Technology, Katowice. 2021. С. 1084–1089.

Лютак О.М., Романчук Д.Л. Туристичний продукт як основний елемент забезпечення конкурентоспроможності туристично-рекреаційного кластера. Економічні науки. Cерія: Облік і фінанси. 2013. Вип. 10 (2). С. 141–150.

Lepkiy M.I., Matviichuk L.Y., Lysiuk T.V., Tereshchuk O.S., Podolak V.M. A model for the development of high quality training of tourism professionals through the use of computer 3D-tours. Journal of geology, geography and geoecology. Volume 30 (1). 2021. P. 90–100.

Регіональна стратегія розвитку Закарпатської області на період 2021-2027 років. Рішення обласної ради від 22 грудня 2019 р. № 1630. URL: https://www.minregion.gov.ua. (дата звернення: 15.10.2021)

Регіональна цільова програма розвитку туризму в Івано-Франківській області на 2021 рік. Рішення обласної ради від 25.09.2020 № 1571-37-20. URL: https://orada.if.ua/decision/1571-37/ (дата звернення: 14.10.2021)

Папп В.В., Лазар В.Ф., Гобрей М.В. Якість та конкурентоспроможність туристичних підприємств регіону. Перспективи розвитку туризму в Україні і світі: управління, технології, моделі. Колективна монографія. за наук. ред. проф. Л.Ю. Матвійчук. вид. третє. Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2017. С. 250–275.

Смирнов І., Любіцева О. Туристичний бізнес під час пандемії COVID-19: світовий та український досвід. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. 2020. № 3(2). С. 196–207.

Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів: ДСТУ ISO 9000:2007 (ISO 9000:2005), IDT. Чинний від 2008-01-01. Київ : Держспоживстандарт України, 2008. 29 с. Національний стандарт України.

Чепурда Л.М., Бишовець Л.Г., Куракін О.Б. Критерії якості підготовки фахівців сфери послуг. Перспективи розвитку туризму в Україні та світі: управління, технологої, моделі : колективна монографія. Видання шосте. Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2020. С. 263–271.

Харрингтон Дж. Х. Управление качеством в американских корпорациях: Москва : Экономика, 1990. 38 с.

Bosovskaya M.V (2015) Integration processes in tourism [Intehratsiini protsesy v turyzmi]. A monograph [a monograph]. Kyiv: KNTEU, 2015. 832 p. [in Ukrainian].

Barna M.Y., Tuchkovskaya I.I. (2016) The main trends in tourism management in Ukraine [Osnovni tendentsii upravlinnia turystychnoiu diialnistiu v Ukraini]. Entrepreneurship and trade. no 20, pp. 5-8. [in Ukrainian].

Industry standards Ministry of Economy of Ukraine [Haluzevi standarty Ministerstva Ekonomiky Ukrainy]. Available at: https://www.me.gov.ua/Documents/MoreDetails?lang=uk-UA&id=ecfd6c5a-1760-4d8d-a931-3a63f64e2310&title=GaluzeviStandarti (accessed 14 October 2021)

Volyn Regional State Administration, Department of Foreign Relations, Investment Attraction and Tourism and Resorts [Volynska oblasna derzhavna administratsiia, departament zovnishnikh znosyn, zaluchennia investytsii ta z pytan turyzmu i kurortiv]. Official site, Available at: http://www.tourism.volyn.ua (accessed 15 October 2021)

State Statistics Service of Ukraine [Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 15 October 2021)

Matviychuk L.Y., Masechko I.V. (2017) Regional measurement of the level of quality of tourist services [Rehionalnyi vymir rivnia yakosti nadannia turystychnykh posluh]. Regional economy. Collection of scientific works. Lutsk: EPD Lutsk NTU. PP. 183-190. [in Ukrainian].

Nezdoiminov S.G., Bedradina G.K. (2021) Directions of implementation of international standards in the field of quality management of tourist services [Napriamy implementatsii mizhnarodnykh standartiv v sferi upravlinnia yakistiu turystychnykh posluh]. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes. Monograph [a monograph]. Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Publishing House of the University of Technology, Katowice. P. 1084-1089.

Liytak О.М., Romanchuk D.L. (2013) Tourist product as the main element of ensuring the competitiveness of the tourist and recreational cluster [Turystychnyi produkt yak osnovnyi element zabezpechennia konkurentospromozhnosti turystychno-rekreatsiinoho klastera]. Economic sciences. Ser.: Accounting and Finance. Edition. 10 (2). Pp. 141-150. [in Ukrainian].

Lepkiy M.I., Matviichuk L.Y., Lysiuk T.V., Tereshchuk O.S., Podolak V.M. (2021) A model for the development of high quality training of tourism professionals through the use of computer 3D-tours [Model rozvytku yakisnoho navchannia fakhivtsiv z turyzmu shliakhom vykorystannia kompiuternykh 3D-turiv]. Journal of geology, geography and geoecology. Volume 30 (1). P. 90-100. [in Ukrainian]

Regional development strategy of the Zakarpattia region for the period 2021-2027. [Rehionalna stratehiia rozvytku Zakarpatskoï oblasti na period 2021-2027 rokiv] Decision of the regional council of December 22, 2019 № 1630. Available at: https://www.minregion.gov.ua. (accessed 15 October 2021)

Regional target program of tourism development in Ivano-Frankivsk region for 2021 [Rehionalna tsilova prohrama rozvytku turyzmu v Ivano-Frankivskii oblasti na 2021 rik]. Decision of the regional council from 25.09.2020 № 1571-37-20. Available at: https://orada.if.ua/decision/1571-37 (accessed 14 October 2021)

Papp V.V., Lazar V.F., Gobrey M.V. (2017) Quality and competitiveness of tourist enterprises in the region. [Yakist ta konkurentospromozhnist turystychnykh pidpryiemstv rehionu] Prospects for tourism development in Ukraine and the world: management, technology, models. Collective monograph [kolektyvna monohrafiia]. Edited by the professor L. Y. Matviychuk. Third edition. Lutsk, IPD Lutsk NTU. PР. 250-275. [in Ukrainian]

Smirnov I., Lyubitseva O. (2020) Tourism business during the COVID-19 pandemic: world and Ukrainian experience [Turystychnyi biznes pid chas pandemii COVID-19: svitovyi ta ukrainskyi dosvid]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. no 3 (2). PР. 196-207. [in Ukrainian]

Quality management systems [Systemy upravlinnia yakistiu]. Basic provisions and glossary of terms: DSTU ISO 9000: 2007 (ISO 9000: 2005), IDT. Valid from 2008-01-01. K.: State standard of consumers of Ukraine, 2008. 29 p. National standard of Ukraine [in Ukrainian]

Chepurda L.M., Bishovets L.G. , Kurakin O.B. Karpyuk I.V. (2020) Quality criteria for training service professionals [Kryterii yakosti pidhotovky fakhivtsiv sfery posluh]. Prospects for tourism development in Ukraine and the world: management, technology, models: a collective monograph [kolektyvna monohrafiia]. Sixth edition. Lutsk: IPD Lutsk NTU. 332 p. PР. 263-271. [in Ukrainian]

Harrington J.H. (1990) Quality Management in American Corporations [Upravlenye kachestvom v amerykanskykh korporatsyiakh]. Moscow, Economics. 38 p. [in Russian]

Article views: 126
PDF Downloads: 117
Published
2021-10-26
How to Cite
Smal, B. (2021). REGIONAL QUALITY IMPROVEMENT POLICY HOSPITALITY INDUSTRY PRODUCTS AND SERVICES. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-10
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS