ANALYSIS OF THE EXPEDIENCY OF CERTAIN RESTRICTIONS IN THE ALGORITHMS OF SOCIAL NETWORKS IN THE FRAMEWORK OF SOCIAL RESPONSIBILITY

Keywords: social responsibility, social networks, algorithms of social networks, restrictions of social networks, Internet marketing

Abstract

As far as society's needs in electronic ways of connection are rising due to the pandemic and distant work, necessity in communication, conducting social life, etc, the accelerating interest in social media takes place. According to that, it has become an important part of modern life and the time that users spend on the Internet is rising exponentially the need for research of the rules of social networks appeared. The purpose of this article is to analyze the algorithms and limitations of social networks in order to understand the degree of their social responsibility. Nowadays is extremely important is the belonging of the created and specified algorithms, and restrictions of social networks to the norms of social responsibility, which can be described as the level of security and literacy of the population as a whole and proves the relevance of the article. As part of the study, such theoretical methods as analysis, synthesis of the information obtained, generalization, explanation, and classification were used. During the study, a significant number of illogical and discriminative restrictions that contradict the concept of social responsibility has been found. The restrictions of the Instagram and Facebook, conformably the first social network belongs to the Meta (previously Facebook) corporation as far as second, were deeply researched, so exploration of the other social networks limits may be the object of the interest for another study as far as the ways of contradiction to those constraints or possible ways for improvement. The authors have examined the restrictions and the way they work and described the blatant carelessness in automated moderation that lets users circumvent the limitations. In addition to that, the discriminative constraints were examined suchlike rules that provoke both subconscious and conscious discrimination by gender, nation, race, orientation. Likewise, the ways of social networks to stay socially responsible were researched and both positive and negative aspects were analyzed. The practical value of the work is referred to the possibility of using the work to improve the existing ways of social networks.

References

Новосельський І. Ф. Політико-правові засади функціонування нових медіа: світовий досвід та Україна. Актуальні проблеми політики. 2020. № 65. URL: http://app.onua.edu.ua/index.php/app/article/view/307.

Гавловський В. Д. Щодо використання соціальних мереж для виявлення, розкриття та попередження злочинів. Боротьба з організованою злочинністю і корупцією (теорія і практика). 2012. № 2. С. 271–282.

Бадюл Л. В. Моделювання протестного іміджу в соцмережах: тенденції й закономірності. Вісник Харківської державної академії культури. Серія: Соціальні комунікації. 2015. № 46. С. 195–205.

Кара-Мурза С. Г., Александров А. А., Мурашкин М. А., Телегин С. А. Оранжевая мина. Алгоритм. 2008. 240 с.

Почепцов Г. Г. Коммуникативный инжиниринг: теория и практика. Альтерпрес. 2008. 407 с.

Холод О. М. Соціальний інжиніринг і соціальні комунікації: порівняльний аналіз. Український інформаційний простір: Науковий журнал Інституту журналістики і міжнародних відносин Київського національного університету культури і мистецтв. 2014. № 3. С. 202–207.

Офіційний сайт інтернет-видання Ain.ua. Интернет-сайты умерли – они больше никому не нужны (мнение). URL: https://ain.ua/2021/10/09/internet-cajty-umerli/.

Офіційний сайт Hromadske. Соцмережі-2021: TikTok старшає, Facebook – переважно жіночий, а стрічку ми гортаємо 400 мільйонів років. URL: https://hromadske.ua/posts/socmerezhi-2021-tiktok-starshaye-facebook-perevazhno-zhinochij-a-strichku-mi-gortayemo-400-miljoniv-rokiv.

Соціальні мережі: кіберзалежність чи комунікація майбутнього? Позитивний та негативний вплив. URL: https://sites.google.com/site/socialnimeregi/pozitivnij-ta-negativnij-vpliv-socialnih-merez.

Офіційний сайт Українське право. Соціальні мережі: різні аспекти впливу на людину. URL: https://ukrainepravo.com/legal_publications/essay-on-it-law/it_law_berkiy_Social_networks_and_there_involves/.

Офіційний сайт Astana Hub. Как работают алгоритмы Instagram в 2021 году. Полный гайд. URL: https://astanahub.com/blog/kak-rabotaiut-algoritmy-instagram-v-2021-godu-polnyi-gaid.

Офіційний сайт Advazo. Как работать с алгоритмами Youtube в 2021 году, чтобы получать больше просмотров? URL: https://advazo.ru/news/optimizatsiya-i-prodvizhenie/algoritmi-youtube/.

Офіційний сайт Convert Monster. Как последние изменения алгоритма Facebook влияют на маркетологов. 7 ценных советов в 2021 году. URL: https://convertmonster.ru/blog/social-media-marketing/kak-poslednie-izmeneniya-algoritma-facebook-vliyayut-na-marketologov-7-czennyh-sovetov-v-2021-godu/

Офіційний сайт Центр політики Google Ads Довідка. Правила Google Ads. URL: https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942?hl=uk.

Kahneman, D., & Tversky, A. On the reality of cognitive illusions. Psychological Review. 1996. № 103 (3). P. 582–591.

Novoselskyy I. F. (2020) Polityko-pravovi zasady funkcionuvannya novyh media: svitovyy dosvid ta Ukrayina. [Political and legal bases of functioning of new media: world experience and Ukraine] Aktualni problemy polityky. № 65. Retrieved from: http://app.onua.edu.ua/index.php/app/article/view/307 (in Ukrainian)

Gavlovskyy V. D. (2012) Shсhodo vykorystannya socialnyh merezh dlya vyyavlennya, rozkryttya ta poperedzhennya zlochyniv. [Regarding the use of social networks to detect, detect and prevent crimes] Borotba z organizovanoyu zlochynnistyu i korupciyeyu (teoriya i praktyka). № 2. P. 271–282. (in Ukrainian)

Badyul L. V. (2015) Modelyuvannya protestnogo imidzhu v socmerezhah: tendenciyi i zakonomirnosti. [Modeling of protest image in social networks: tendencies and regularities] Visnyk Harkivskoyi derzhavnoyi akademiyi kultury. Seriya: Socialni komunikaciyi. № 46. P. 195–205. (in Ukrainian)

Kara-Murza S. G., Aleksandrov A. A., Murashkyn M. A., Telegyn S. A. (2008) Oranzhevaya myna. [Orange mine] Algorithm. 240 p. (in Russian)

Pochepczov G. G. (2008) Kommunykatyvnyy inzhynyryng: teoryya y praktyka. [Communicational engineering: theory and practice] Alterpres. 407 p. (in Russian)

Holod O. M. (2014) Socialnyy inzhyniryng i socialni komunikaciyi: porivnyalnyy analiz. [Social engineering and social communications: a comparative analysis] Ukrayinskyy informaciynyy prostir: Naukovyy zhurnal Instytutu zhurnalistyky i mizhnarodnyh vidnosyn Kyyivskogo nacionalnogo universytetu kultury i mystecztv. № 3. P. 202–207. (in Ukrainian)

Oficiynyy sayt internet-vydannya Ain.ua. Ynternet-sayty umerly – ony bolshe nykomu ne nuzhny (mnenye). [Internet sites have died – no one needs them anymore (an opinion)]. Retrieved from: https://ain.ua/2021/10/09/internet-cajty-umerli/ (in Russian)

Oficiynyy sayt Hromadske. Socmerezhi-2021: TikTok starshaye, Facebook – perevazhno zhinochyy, a strichku my gortayemo 400 milyoniv rokiv. [Social networks-2021: TikTok is getting older, Facebook is mostly female, and we have been flipping through the tape for 400 million years]. Retrieved from: https://hromadske.ua/posts/socmerezhi-2021-tiktok-starshaye-facebook-perevazhno-zhinochij-a-strichku-mi-gortayemo-400-miljoniv-rokiv (in Ukrainian)

Socialni merezhi: kiberzalezhnist chy komunikaciya maybutnogo? Pozytyvnyy ta negatyvnyy vplyv. [Social Networking: Cyberdependence or Communication of the Future? Positive and negative impact]. Retrieved from: https://sites.google.com/site/socialnimeregi/pozitivnij-ta-negativnij-vpliv-socialnih-merez (in Ukrainian)

Oficiynyy sayyt Ukrayinske pravo. Socialni merezhi: rizni aspekty vplyvu na lyudynu. [Social networks: various aspects of human impact]. Retrieved from: https://ukrainepravo.com/legal_publications/essay-on-it-law/it_law_berkiy_Social_networks_and_there_involves/ (in Ukrainian)

Oficiynyy sayt Astana Hub. Kak rabotayut algorytmy Instagram v 2021 godu. Polnyy gayd. [How the Instagram algorithms work in 2021. Full guide]. Retrieved from: https://astanahub.com/blog/kak-rabotaiut-algoritmy-instagram-v-2021-godu-polnyi-gaid (in Russian)

Oficiynyy sayt Advazo. Kak rabotat s algorytmamy Youtube v 2021 godu, chtoby poluchat bolshe prosmotrov? [How to work with Youtube algorithms in 2021 if you want to get more views]. Retrieved from: https://advazo.ru/news/optimizatsiya-i-prodvizhenie/algoritmi-youtube/ (in Russian)

Oficiynyy sayt Convert Monster. Kak poslednye yzmenenyya algorytma Facebook vlyyayut na marketologov. 7 cennyh sovetov v 2021 godu. [How did the last changes of the Facebook algorithm influence marketing officers? 7 valuable pieces of advice in 2021]. Retrieved from: https://convertmonster.ru/blog/social-media-marketing/kak-poslednie-izmeneniya-algoritma-facebook-vliyayut-na-marketologov-7-czennyh-sovetov-v-2021-godu/ (in Russian)

Oficiynyy sayt Centr polityky Google Ads Dovidka. Pravyla Google Ads. [Rules of Google Ads]. Retrieved from: https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942?hl=uk (in Ukrainian)

Kahneman, D., & Tversky, A. (1996) On the reality of cognitive illusions. Psychological Review. № 103 (3). P. 582–591.

Article views: 382
PDF Downloads: 142
Published
2021-10-26
How to Cite
Kapral, O., & Yarychevska, Y. (2021). ANALYSIS OF THE EXPEDIENCY OF CERTAIN RESTRICTIONS IN THE ALGORITHMS OF SOCIAL NETWORKS IN THE FRAMEWORK OF SOCIAL RESPONSIBILITY. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-20
Section
MARKETING