STRATEGIC DIRECTIONS OF RAILWAY TRANSPORT DEVELOPMENT IN UKRAINE

Keywords: railway, strategy, prospects, development, transportation

Abstract

The article is devoted to strategic directions of railway transport development in Ukraine. Reform of the Ukrainian railway is necessary for accession to the European Union. Today, the only operators in the railway market are the state enterprise JSC «Ukrzaliznytsia». The strategy of the Government of Ukraine until 2030 envisages changes in the transport system, including the transformation of the domestic railway. There are problems in the economic activity of JSC "Ukrzaliznytsia" that hinder the development of the railway. The reasons for the slowdown in reforms are outdated principles of governance, resistance to change, corruption, and the lack of a mechanism for attracting investment. The practice of European countries in the process of reforming railway transport, which includes three models, is considered. The separation model involves the separation of infrastructure and transportation operators. The integration model provides for independent areas of activity, but the integrated enterprise is the only company. The holding model is a synthesis of the two previous models and involves the transformation into a holding. The focus is on state support for the strategic development of railway transport. The authors analyzed the volume of freight traffic in Ukraine during 2017-2020. It was found that the volume of freight traffic during the analyzed period did not change significantly. The volumes of passenger transportation by rail, road (bus) and air transport were studied. It was found that railway transport in 2020 carried 82.43% fewer passengers than in 2016. The reasons for the decrease were both quarantine restrictions and changes in the tastes of passengers, poor service, outdated condition of trains, lack of competition. The authors propose to implement specific strategic directions for the development of railway transport in Ukraine. These areas will include the reform of the Ukrainian railway, which provides for the transformation of JSC «Ukrzaliznytsia» into a holding company; division of transport entities into different areas; attracting private investment; entry into the Ukrainian market of foreign carriers; fair state regulation and control of railway transport.

References

Редько В.Є., Кердан О.С., Кердан В.Ю. Формування стратегічних орієнтирів діяльності підприємств залізничного транспорту. Інноваційна економіка. 2019. № 81 (7–8). С. 63–68.

Токманова І.В., Овчиннікова В.О., Корінь М.В. Напрямки та інструменти державного регулювання стратегічного розвитку залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2020. № 69. С. 114–127.

Рекун І.І. Стратегічні напрями розвитку залізничної галузі України. Економіка та держава. 2016. № 4. С. 34–37.

Чудомєх І.О. Стратегічне управління залізничним транспортом України. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 52. С. 187–190.

Бараш Ю.С., Чаркіна Т.Ю. Стратегія управління реформуванням залізничним транспортом України. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2016. № 53. С. 24–30.

Овчиннікова В.О. Особливості державного регулювання розвитку залізничного транспорту в Україні. Економіка і суспільство. 2017. № 12. С. 129–135.

Офіційний веб-сайт Укрзалізниці. URL: https://www.uz.gov.ua.

Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України. URL: https://ukrstat.gov.ua.

Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-р#n13.

Redko V.Ye., Кеrdan О.S., Кеrdan V.Yu. (2019) Formuvannia stratehichnykh oriientyriv diialnosti pidpryiemstv zaliznychnoho transportu [Formation of strategic guidelines for activity of railway transport enterprises]. Innovatsiina ekonomika, 81 (7–8), 63–68.

Tokmanova І.V., Ovchynnikova V.A., Korin М.V. (2020) Napriamky ta instrumenty derzhavnoho rehuliuvannia stratehichnoho rozvytku zaliznychnoho transportu [Directions and instruments of state regulation of strategic development of railway transport]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 69, 114–127.

Rekun І.І. (2016) Stratehichni napriamy rozvytku zaliznychnoi haluzi Ukrainy [Strategic directions of development the railway sector Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, 4, 34–37.

Chudomeh І.A. (2015) Стратегічне управління залізничним транспортом України [Strategic management of railway transport of Ukraine]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 52, 187–190.

Barash Y.S., Charkina T.V. (2016) Stratehiia upravlinnia reformuvanniam zaliznychnym transportom Ukrainy [Management Strategy Of Ukraine Railway Reform]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 53, 24–30.

Ovchynnikova V.O. (2017) Osoblyvosti derzhavnoho rehuliuvannia rozvytku zaliznychnoho transportu v Ukraini [Peculiarities of state regulation of railway transportation of Ukraine]. Ekonomika i suspilstvo, 12, 129–135.

Ofitsiinyi veb-sait Ukrzaliznytsi [Official site of Ukrzaliznytsia], available at: https://www.uz.gov.ua

Ofitsiinyi veb-sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official site of the State Statistics Service of Ukraine], available at: https://ukrstat.gov.ua

Pro skhvalennia Natsionalnoi transportnoi stratehii Ukrainy na period do 2030 roku. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 travnia 2018 r. № 430-r. [Ordinance of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On Approval of the National Transport Strategy of Ukraine for the Period up to 2030" of May 30, 2018], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-р#n13.

Article views: 237
PDF Downloads: 158
Published
2021-10-26
How to Cite
Miroshnyk, R., & Fedak, K. (2021). STRATEGIC DIRECTIONS OF RAILWAY TRANSPORT DEVELOPMENT IN UKRAINE. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-90
Section
ECONOMICS