MODERN MODEL OF MARKETING MANAGEMENT OF A MANUFACTURING ENTERPRISE

Keywords: management, marketing, enterprise marketing management model, balanced system of indicators

Abstract

The article is dedicated to the topical issues of development of a modern marketing management system of a production enterprise and determining the place of the marketing management subsystem in the general management system. The approaches of scientists to the definition of "marketing management" of the enterprise are analyzed and the own approach is offered. In particular, it is proposed to understand marketing management as a system of enterprise management based on an innovative approach aimed at achieving economic efficiency and social efficiency through establishing long-term relationships with internal and external stakeholders, i.e. owners, managers, employees, partners, consumers and society in general. The introduction of marketing management by manufacturing enterprises will create conditions for increasing the competitiveness of the business entity, maximum customer satisfaction, balanced sustainable development of the enterprise with coordination of various departments at the strategic, tactical and operational levels of management. The model of marketing management of the enterprise is developed taking into account the importance of integration of subsystems of marketing and management at the elaboration of strategy of the development of the enterprise. According to the developed model, the management of the enterprise should be based on taking into account the needs and behavior of stakeholders, primarily consumers. It is important to remember that the enterprise is a part of the chain "consumer – enterprise – partner", the development of which is ensured through the use of marketing as a business philosophy. The peculiarity of marketing is that it must cover the work of all departments and specialists. The company's development strategy should be developed on the basis of market segmentation. This will take into account the needs and interests of all consumer groups served by the manufacturing enterprise and develop appropriate communication measures. Directly the marketing management is an important subsystem of enterprise management in general. The key principles of marketing management in the production enterprise are formulated, in particular: consumer orientation, flexibility and adaptability, complexity and systematization, innovation, economic efficiency, manageability, scientific approach to the organization of marketing management. It is proposed to use a balanced system of indicators when developing a model of marketing management of the enterprise. Emphasis is placed on the component of a balanced system of indicators "clients" and the ability to achieve a synergistic effect of management.

References

Балабанова І.В., Холод В.В. Маркетинг підприємства : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 612 с.

Бойко І.В. Збалансована система показників та її роль в прийнятті стратегічних управлінських рішень. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». 2011. Випуск 8(29). Ч. 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/en_oif/2011_8_2/7.pdf

Друкер П. Энциклопедия менеджмента под ред Т.А. Гуреш, пер. с англ. О.Л. Пелявского. Москва : Издательский дом «Вильяме», 2004. 432 с.

Карцева В В. Збалансована система показників як інструмент контролінгу на підприємствах та організаціях споживчої кооперації. Економічний форум. 2011. № 3. URL: http://www.nbuv.gov.ua/Portal/soc_gum/ekfor/2011_3/14.pdf

Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Київ : Видавництво ФОП Вишемирський В.С., 2018. 516 с.

Колісник М.К. Збалансована система показників як спосіб підвищення ефективності управління діяльністю підприємства. Наук. вісник Нац. лісотех. ун-ту України. 2008. Вип. 18.5. С. 225–230.

Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. 12-те вид., переробл. і доп. СПб. : Пітер, 2007. 816 с.

Кушнір І.Г. Формування організаційних систем маркетингового менеджменту в птахівничому підкомплексі АПК : автореф. дис. на здобуття ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.03 «економіка та управління національним господарством». Київ, 2007. 16 с.

Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. СПб. : Питер, 2007. 800 с.

Лишенко М.О., Гуляєва В.В., Васильченко О.В. Система організації та управління маркетингом на підприємстві. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/42.pdf

Райко Д.В., Лебедєва Л.Е. Модель управління маркетингом у системі менеджменту промислового підприємства. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2015/1/107-123

Сидорук Ю.А. Маркетинговий менеджмент на підприємстві: теоретичні засади. Ефективна економіка. 2013. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2485

Balabanova I.V., Kholod V.V. (2012) Marketynh pidpryiemstva [Enterprise marketing]. navchalnyi posibnyk [tutorial]. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 612 p. (in Ukrainian)

Boiko I.V. (2011) Zbalansovana systema pokaznykiv ta yii rol v pryiniatti stratehichnykh upravlinskykh rishen [Balanced scorecard and its role in strategic management decisions]. Ekonomichni nauky. Seriia «Oblik i finansy», 8(29). Available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/en_oif/2011_8_2/7.pdf

Druker P. (2004) Entsyklopedyia menedzhmenta [Encyclopedia of Management]. Moskva : Yzdatelskyi dom «Vyliame». 432 p.

Kartseva V.V. (2011) Zbalansovana systema pokaznykiv yak instrument kontrolinhu na pidpryiemstvakh ta orhanizatsiiakh spozhyvchoi kooperatsii [Balanced system of indicators as a tool of controlling at enterprises and organizations of consumer cooperation]. Ekonomichnyi forum. № 3. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/Portal/soc_gum/ekfor/2011_3/14.pdf

Kovshova I.O. (2018) Marketynhovyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka [Marketing management: theory, methodology, practice]. monohrafiia [a monograph]. Kyiv: Vydavnytstvo FOP Vyshemyrskyi V. S. 516 р.

Kolisnyk M.K. (2008) Zbalansovana systema pokaznykiv yak sposib pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva [Zbalansovana systema pokaznykiv yak sposib pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva]. Nauk. visnyk Nats. lisotekh. un-tu Ukrainy, 18.5, 225–230.

Kotler F. (2007) Marketynh menedzhment [Marketing management]. 12-te vyd., pererobl. i dop. SPb.: Piter. 816 р.

Kushnir I.H. (2007) Formuvannia orhanizatsiinykh system marketynhovoho menedzhmentu v ptakhivnychomu pidkompleksi APK [Formation of organizational systems of marketing management in the poultry subcomplex of agro-industrial complex] : avtoref. dys. na zdobuttia stupenia kand. ekon. nauk : spets. 08.00.03 «ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom». Kyiv. 16 р.

Lamben Zh.-Zh. (2007) Menedzhment, oryentyrovannыi na rynok [Market-oriented management]. SPb.: Pyter. 800 р.

Lyshenko M.O., Huliaieva V.V., Vasylchenko O.V. (2019) Systema orhanizatsii ta upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvi [The system of organization and management of marketing at the enterprise]. Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/42.pdf

Raiko D.V., Lebedieva L.E. (2015) Model upravlinnia marketynhom u systemi menedzhmentu promyslovoho pidpryiemstva [Marketing management model in the management system of an industrial enterprise]. Available at: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2015/1/107-123

Sydoruk Yu.A. (2013) Marketynhovyi menedzhment na pidpryiemstvi: teoretychni zasady [Marketing management at the enterprise: theoretical principles]. Efektyvna ekonomika, 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2485

Article views: 236
PDF Downloads: 282
Published
2021-12-28
How to Cite
Vikachuk, O., Pashchenko, O., & Yushkevych, O. (2021). MODERN MODEL OF MARKETING MANAGEMENT OF A MANUFACTURING ENTERPRISE. Economy and Society, (34). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-4
Section
MARKETING