MANAGEMENT AND WAYS OF IMPROVING THE MARKETING COMMODITY POLICY OF THE ENTERPRISE

Keywords: marketing, entrepreneurship, product policy, sales policy, enterprise management strategies

Abstract

Marketing activities nowadays play an important place in the enterprise management system. In conditions of high competition, companies must be able to promote their products and services so that the consumer remains satisfied. The purpose of this work is to determine and streamline the theoretical foundations of marketing product policy of the enterprise and create recommendations for its improvement. The article is devoted to the management of marketing activities at the enterprise with the help of the main tools of product policy. The study analyzes the necessary conditions and ways to improve goods and services in modern markets, provides recommendations for building effective strategies for marketing control of product policy, as well as highlights the main factors that may affect sales. On the example of the plant for the manufacture of household appliances "SATURN", located in the city of Cherkasy, it is determined what conditions are necessary for the normal functioning of the enterprise, and as a result for maximum profits. There are also examples of how marketing policy is applied in enterprises, what methods and strategies are used in Ukrainian enterprises in comparison with foreign ones. The main tasks for optimizing the work of the enterprise are determined and the influence of the enterprise 's goods on its work is analyzed, the risks of the marketing commodity policy are determined. The study also identified the implications of marketing control over marketing policy, namely strategies that help businesses grow. Since the optimal functioning of the enterprise depends on the development and implementation of an effective and productive marketing product strategy, the article identified the consequences of non-compliance with these strategies. It is also established what role the socio-economic situation in the country and the range and nomenclature play in the development of commodity policy. The following research methods were used in the course of work: method of comparison, analysis, synthesis, generalization, induction, deduction, explanation, as well as system and functional methods.

References

Кузьминчук Н.В., Куценко Т.М., Терованесова О.Ю. Теоретичні підходи до розуміння сутності маркетингової товарної політики підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 66. С. 149–158.

Ткач Я.С., Ситник К.В. Проблеми розробки маркетингової товарної політики підприємства. ВЦП «Візаві». 2017. С. 198–200.

Карпенко Н.В. Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст: монографія / В.Н.З. «Полтавський університет економіки і торгівлі». Київ : «Центр учбової літератури», 2016. 252 с.

Безугла Л.С., Агафонов О.Д., Гладкий Д.Р. Формування маркетингової товарної політики підприємства. 2019. № 35. С. 133–137

Кардаш В. Я., Павленко І.А., Шафалюк О.К. Товарна інноваційна політика: підручник / М-во освіти і науки України. Київ : КНЕУ, 2002. 266 с.

Окландер М.А, Кірсонов М.В. Маркетингова товарна політика: підручник / М-во освіти і науки України, Одеський національний політехнічний університет. Київ : «Центр учбової літератури», 2020. 246 с.

Зоріна О.І., Сиволовська О.В. Маркетингова товарна політика: навчальний посібник / М-во освіти і науки України. Харків : УкрДУЗТ, 2015. 190 с.

Ангелко І.В. Управління маркетинговою діяльністю підприємства: особливості та шляхи вдосконалення. Управлінська діяльність: досвід, тенденції та перспективи : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. Конф., 24 квітня 2020 р. / Харків, 2020. С. 6–8.

Калініченко О.О., Пойта І.О. Проблеми та перспективи розвитку маркетингової товарної політики підприємства. Economy and society: modern foundation for human development: proceedings of the Conference Part IІ, October 31th, 2016 / Leipzig, 2016. С. 117–119.

Kuzminchuk N.V., Kutsenko T.M., Terovanesova O.Yu. (2019) Theoretychni pidhody do rozuminnya sutnocti marketynhovoi tovarnoi polityky pidpryemstva [Theoretical approaches to understanding the essence of marketing product policy of the enterprise]. Visnyk economicy i promyslovocti. no 66. pp. 149–158.

Tkach YA.S., Sitnik K.V. (2017) Problemy rozrobky marketynhovoi tovarnoi polityky pidpryemstva. [Problems of development of marketing commodity policy of the enterprise]. VСP «Vizavi». pp. 198–200.

Karpenko N.V. (2016) Marketynhova diyalnist pidpryemstv: suchasnyi zmist [Marketing activities of enterprises: modern content]. monohrafiya [a monograph]. Kyiv: "Center for Educational Literature". 252 p. (in Ukrainian)

Bezugla L.S., Agafonov O.D., Gladkiy D.R. (2019) Formuvannya marketynhovoi tovarnoi polityky pidpruemstva. [Formation of marketing product policy of the enterprise]. no 35. pp. 133–137.

Kardash V.Ya., Pavlenko I.A., Shafalyuk O.K. (2002) Tovarna innovatsiina polityka: pidruchnyk [Commodity innovation policy: a textbook]. Kyiv: KNEU. 266 p. (in Ukrainian)

Aucklander M.A., Kirsonov M.V. (2020) Marketynhova tovarna polityka: pidruchnyk [Marketing product policy: a textbook]. Kyiv: "Center for Educational Literature". 246 p. (in Ukrainian)

7. Zorina O.I., Sivolovskaya O.V. (2015) Marketynhova tovarna polityka: navchalnyi posibnyk [Marketing product policy: a tutorial] Kharkiv: UkrDUZT. 190 p. (in Ukrainian)

Angelko I.V. (2020) Upravlinnya marketynhovoyu diyalnistyu pidpryemstva: osoblyvocti ta shlyahy vdoskonalennya [Management of marketing activities of the enterprise: features and ways to improve]. Upravlincks diyalnist^ dosvid, tendentsii ta perspectyvy Management: experience, trends and prospects. pp. 6–8.

Kalinichenko O.O., Poita I.O. (2016) Problem ta perspectyvy rozvytku marketunhovoi polityky pidpryemstva [Problems and prospects for the development of marketing product policy of the enterprise] Economy and society: modern foundation for human development. pp. 117–119.

Article views: 670
PDF Downloads: 9688
Published
2021-10-26
How to Cite
Liseniy, E., & Diachenko, Y. (2021). MANAGEMENT AND WAYS OF IMPROVING THE MARKETING COMMODITY POLICY OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-25
Section
MARKETING