ROLE AND FEATURES OF RESTAURANT BUSINESS DEVELOPMENT IN CRISIS CONDITIONS

Keywords: hospitality industry, restaurant business, crisis, catering, globalization

Abstract

The article discusses the features of the restaurant business and defines its role during crises. The restaurant business in the conditions of post-industrial development is intensively developing, new services and technologies in the service appear, and the globalization of the service sector raises the question of the competitiveness of Ukrainian services. As a branch of the economy, restaurant service should increasingly focus on the needs and interests of consumers of the domestic economy and society to increase its global competitiveness and ensure the geopolitical interests of the state. It is substantiated that catering is a branch of the social sphere, the quality of functioning of which largely determines not only the level of satisfied demand of the total consumer but also the nature of solving many social problems within the social policy framework of the state. Currently, the majority of enterprises in the restaurant business should be attributed to multidisciplinary enterprises since they satisfy not only the basic, physiological needs of visitors but also communication needs, needs for carrying out certain forms of leisure and obtaining certain cultural benefits. Also, thanks to the restaurant business, global social problems are solved at all levels of economic management: mega, macro, meso, and micro. The restaurant business is a social institution that solves critical social problems of society and the individual. So naturally, it is justified that the crisis is dangerous to losing business. But during the crisis, new opportunities open up for any head of the enterprise because you can do something you didn't even think about before. It is proved that for the development of the restaurant business of the region in a crisis, the adaptability factor is of great importance. The concept of "adaptive organization" means the ability of a restaurant to quickly and effectively respond to changes in external conditions, overcome competition, and find and occupy a niche in the regional market. Furthermore, the growth of supply and demand in the regional market of restaurant services and the emergence and development of new restaurant concepts and service forms dictate the need for a flexible change in the restaurant's structure, improving the principles of staff work.

References

1. Балацька Н. Ресторанний бізнес в умовах пандемії коронавірусу: проблеми та напрями трансформації моделей розвитку. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. (42). С. 117–123. DOI: http://dx.doi.org/10.32843/infrastruct42-20. (дата звернення: 30.01.2023)
2. Босовська М., Бовш Л., Антонюк І. Ресторанні тактики: антипандемічний кейс. URL: http://zt.knute.edu.ua/files/2021/02(115)/10.pdf (дата звернення: 30.01.2023)
3. Дуляба Н І., Ільчишин С.М. Проблеми та перспективи розвитку ресторанного господарства в індустрії туризму. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2021/108.pdf (дата звернення: 30.01.2023)
4. Левицька І.В., Постова В.В. Стратегічне управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу. Молодий вчений. 2017. № 2 (42). С. 271–275. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/2/65.pdf. (дата звернення: 01.02.2023)
5. Малюга Л., Загороднюк О. Конкурентоспроможність підприємств ресторанного бізнесу. Східна Європа: Економіка, бізнес та управління. 2020. Вип. 2 (25). URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/25_2020/37.pdf (дата звернення: 24.01.2023)
6. Поворознюк І.М. Інноваційні технології в ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2021. № 30. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/619/593 (дата звернення: 26.01.2023)
7. Поворознюк І.М. Формування та реалізація антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності в період пандемії COVID-19. Економіка та суспільство. 2021. № 29. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/552/530 (дата звернення: 26.01.2023)
8. П’ятницька Г. Стратегія розвитку ресторанного бізнесу в умовах кризи. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/900/853 (дата звернення: 26.01.2023)
9. Ресторанний бізнес в кризу. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2021/02/17/671122/ (дата звернення: 27.01.2023)
10. Расулова А.М. Сучасні маркетингові комунікації в управлінні підприємствами ресторанного бізнесу. Інноваційна економіка. 2015. № 4. С. 215–220. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2015_4_36. (дата звернення: 27.01.2023)
11. Смагіна А. Ресторанний бізнес в Україні під час карантину: як втриматись на плаву у невеликому місті. URL: https://rubryka.com/article/restoran-neggenshil-karantyn (дата звернення: 25.01.2023)
12. Стадніченко В. Особливості позиціонування на ринку ресторанів швидкого обслуговування. Економічний вісник НТУ України «КПІ». 2015. № 12. С. 379–389. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/14106/1/56.pdf. (дата звернення: 27.01.2023)
1. Balatska, N. (2020). Restorannyi biznes v umovakh pandemii koronavirusu: problemy ta napriamy transformatsii modelei rozvytk [Restaurant business in the conditions of the coronavirus pandemic: problems and directions of transformation of development models]. Infrastruktura rynku, no. (42), рр. 117–123. Аvailable at: http://dx.doi.org/10.32843/infrastruct42-20. (аccessed 30 January 2023) [in Ukrainian].
2. Bosovska, M., Bovsh, L., Antoniuk, I. Restoranni taktyky: antypandemichnyi keis [Restaurant tactics: an anti-pandemic case]. Аvailable at: http://zt.knute.edu.ua/files/2021/02(115)/10.pdf (аccessed 30 January 2023) [in Ukrainian].
3. Duliaba, N. I., Ilchyshyn, S.M. Problemy ta perspektyvy rozvytku restorannoho hospodarstva v industrii turyzmu [Problems and prospects for the development of the restaurant industry in the tourism industry]. Аvailable at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2021/108.pdf (аccessed 30 January 2023) [in Ukrainian].
4. Levytska, I.V., Postova, V.V. (2017). Stratehichne upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv restorannoho biznesu [Strategic management of the development of restaurant business enterprises]. Molodyi vchenyi. No. 2 (42), рр. 271–275. Аvailable at: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/2/65.pdf. (аccessed 01 February 2023) [in Ukrainian].
5. Maliuha, L., Zahorodniuk, O. (2020). Konkurentospromozhnist pidpryiemstv restorannoho biznesu [Competitiveness of restaurant business enterprises]. Skhidna Yevropa: Ekonomika, biznes ta upravlinnia. No. 2 (25). Аvailable at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/25_2020/37.pdf (аccessed 24 January 2023) [in Ukrainian].
6. Povorozniuk, I.M. (2021). Innovatsiini tekhnolohii v restorannomu biznesi [Innovative technologies in the restaurant business]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 30. Аvailable at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/619/593 (аccessed 26 January 2023) [in Ukrainian].
7. Povorozniuk, I.M. (2021). Formuvannia ta realizatsiia antykryzovoho upravlinnia na pidpryiemstvakh industrii hostynnosti v period pandemii COVID-19 [Formation and implementation of crisis management at enterprises of the hospitality industry during the COVID-19 pandemic]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 29. Аvailable at: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/552/530 (аccessed 26 January 2023) [in Ukrainian].
8. Piatnytska, H. Stratehiia rozvytku restorannoho biznesu v umovakh kryzy [Restaurant business development strategy in crisis conditions]. Аvailable at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/900/853 (аccessed 26 January 2023) [in Ukrainian].
9. Restorannyi biznes v kryzu [The restaurant business is in crisis]. Аvailable at: https://www.epravda.com.ua/columns/2021/02/17/671122/ (аccessed 27 January 2023) [in Ukrainian].
10. Rasulova, A.M. (2015). Suchasni marketynhovi komunikatsii v upravlinni pidpryiemstvamy restorannoho biznesu [Modern marketing communications in the management of restaurant business enterprises]. Innovatsiina ekonomika. No. 4, рр. 215–220. Аvailable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2015_4_36. (аccessed 27 January 2023) [in Ukrainian].
11. Smahina, A. Restorannyi biznes v Ukraini pid chas karantynu: yak vtrymatys na plavu u nevelykomu misti [Restaurant business in Ukraine during quarantine: how to stay afloat in a small town]. Аvailable at: https://rubryka.com/article/restoran-neggenshil-karantyn. (аccessed 25 January 2023) [in Ukrainian].
12. Stadnichenko, V. (2015). Osoblyvosti pozytsionuvannia na rynku restoraniv shvydkoho obsluhovuvannia [Peculiarities of positioning in the market of fast-service restaurants]. Ekonomichnyi visnyk NTU Ukrainy «KPI». No. 12, рр. 379–389. Аvailable at: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/14106/1/56.pdf. (аccessed 27 January 2023) [in Ukrainian].
Article views: 187
PDF Downloads: 385
Published
2023-01-31
How to Cite
Povorozniuk, I. (2023). ROLE AND FEATURES OF RESTAURANT BUSINESS DEVELOPMENT IN CRISIS CONDITIONS. Economy and Society, (47). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-38
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS