DIGITAL MARKETING AS SUCCESS FACTOR AT UKRAINIAN MARKET OF VETERINARY IMMUNOBIOLOGICAL PREPARATIONS

Keywords: competition, market of veterinary drugs, digital marketing, SEO-analysis, e-commerce

Abstract

In the conditions of intensification of competition and pandemic restrictions, research of prospects and expediency (from the point of view of formation of competitive advantages) of use of digital technologies in marketing of veterinary products is especially actual. The article examines the state of competition in the Ukrainian market of veterinary immunobiological drugs and identifies three leaders. Using open data, the dynamics of financial and economic performance of identified market leaders was studied and it was found that for most of them 2020 was characterized by negative trends in the dynamics of financial and economic results. Against the background of the fact that two state-owned enterprises show negative dynamics of financial results, significantly increasing short-term liabilities against the background of low asset growth, the market leader demonstrates significant positive dynamics of most indicators, especially: net income (+31.08%); net profit (+317.02%); gross profit (+ 169.83%); return on equity (+ 28 points); return on assets (+ 19 points); unfinished capital investments (+ 44.28%); equity (+ 68.39%); assets (+ 30.44%). Analyzing the marketing aspects of enterprises functioning, different levels of application of digital technologies have been found: some enterprises have a low level of activity in social networks; one company has a broken site; and the company, which demonstrates the positive dynamics of financial and economic indicators, uses a wide range of digital tools (online store, developed network of distribution sites, reverse communication forms at the site, professionally designed site, etc.). Using Semrush tools, we analyzed the traffic dynamics and keywords of competing sites and found that the market leader has significantly higher traffic, which is the result of well-chosen keywords and a professionally designed site. The results show that an integral part of the success of digital marketing is the proper work on the analysis and optimization of the site using SEO tools (Search Engine Optimization). Emphasis is placed on the need to use professional services in the development and maintenance of sites as a guarantee of successful development of the enterprise in the market of veterinary immunobiological drugs in Ukraine.

References

Бушуєва І.В., Борисенко Н.М. Ритейл ветеринарних імунобіологічних препаратів на українському ринку ветеринарних вакцин. Актуальні питання фармацевтичної та медичної науки та практики, 2020. № 1. DOI: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2020.1.198188

Гальчинська Є. К., Сорокіна Н.Г. Аналіз вітчизняного ринку ветеринарних імунобіологічних засобів для дрібних тварин. Український часопис ветеринарних наук, 2019. № 10 (3). DOI: https://doi.org/10.31548/ujvs2019.03.009

Гарвас Г.Д., Колодійчук В.А. Особливості оцінки конкурентоспроможності ветеринарних препаратів. Науковий вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Ґжицького, 2019. №93 (2). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osoblivosti-otsinki-konkurentospromozhnosti-veterinarnih-preparativ (дата звернення: 29.10.2021).

Єремеєва Н.С., Зозульов О.В. Особливості електронного бізнесу на ринку ветеринарних препаратів. Економічний вісник НТУУ «КПІ», 2017. № 14. С. 299–306. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.14.2017.108740

Звітність українських підприємств. URL: https://zvitnist.com (дата звернення: 20.10.2021).

Немченко А.С., Полова Ж.М., Назаркіна В.М., Сімонян Л.С. Маркетингові дослідження ринку ветеринарних лікарських засобів, що застосовуються при лікуванні маститу великої рогатої худоби. Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. 2017. № 2 (50). DOI: https://doi.org/10.24959/uekj.17.17

Перелік ветеринарних імунобіологічних препаратів, що зареєстровані в Україні станом на 13.04.2021 р. URL: https://dpss.gov.ua/storage/app/sites/12/СтруктурніПідрозділи/Департамент%20безпечності%20харчових%20продуктів%20та%20ветеринарної%20медицини/відділ%20ліцензування/17072020.xls (дата звернення: 20.10.2021).

Симоненко К. Все буде онлайн: як рітейлери переходять в інтернет через карантин, 2021. URL: (https://rau.ua/novyni/novini-kompanij/ritejlery-perehodyat-v-internet/). (дата звернення: 20.10.2021).

Bushuieva I.V., Borysenko N.M. (2020) Ryteil veterynarnykh imunobiolohichnykh preparativ na ukrainskomu rynku veterynarnykh vaktsyn [Retail of veterinary immunobiological drugs on the Ukrainian market of veterinary vaccines]. Current issues of pharmaceutical and medical science and practice, vol. 1. DOI: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2020.1.198188

Halchynska Ye. K., Sorokina N.H. (2019) Analiz vitchyznianoho rynku veterynarnykh imunobiolohichnykh zasobiv dlia dribnykh tvaryn [Analysis of the domestic market of veterinary immunobiological means for small animals]. Ukrainian Journal of Veterinary Sciences, vol. 10(3). DOI: https://doi.org/10.31548/ujvs2019.03.009

Harvas H.D., Kolodiichuk V.A. (2019) Osoblyvosti otsinky konkurentospromozhnosti veterynarnykh preparativ [Features of assessing the competitiveness of veterinary drugs]. Scientific Bulletin of Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnology named after Gzhitsky S.Z., vol. 93(2). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/osoblivosti-otsinki-konkurentospromozhnosti-veterinarnih-preparativ (accessed 29 October 2021).

Yeremeieva N.S., Zozulov O.V. (2017) Osoblyvosti elektronnoho biznesu na rynku veterynarnykh preparativ [Features of e-business in the market of veterinary drugs]. Economic Bulletin of NTUU "KPI", vol. 14, pp. 299–306. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.14.2017.108740

Zvitnist ukrainskykh pidpryiemstv [Reports of Ukrainian enterprises]. Available at: https://zvitnist.com (accessed 20 October 2021).

Nemchenko A.S., Polova Zh.M., Nazarkina V.M., Simonian L.S. (2017) Marketynhovi doslidzhennia rynku veterynarnykh likarskykh zasobiv, shcho zastosovuiutsia pry likuvanni mastytu velykoi rohatoi khudoby [Marketing research of the market of veterinary drugs used in the treatment of mastitis of cattle]. Management, Economics and Quality Assurance in Pharmacy, vol. 2(50). DOI: https://doi.org/10.24959/uekj.17.17

Perelik veterynarnykh imunobiolohichnykh preparativ, shcho zareiestrovani v Ukraini stanom na 13.04.2021 r. [List of veterinary immunobiological drugs registered in Ukraine as of April 13, 2021]. Available at: https://dpss.gov.ua/storage/app/sites/12/StrukturniPidrozdily/Departament%20bezpechnosti%20kharchovykh%20produktiv%20ta%20veterynarnoi%20medytsyny/viddil%20litsenzuvannia/17072020.xls (accessed 20 October 2021).

Symonenko K. (2020) Vse bude onlain: yak riteilery perekhodiat v internet cherez karantyn [Everything will be online: how retailers go online through quarantine]. Available at: https://rau.ua/novyni/novini-kompanij/ritejlery-perehodyat-v-internet/. (accessed 20 October 2021).

Article views: 229
PDF Downloads: 150
Published
2021-10-26
How to Cite
Koblianska, I., Lukash, S., & Biriukov, O. (2021). DIGITAL MARKETING AS SUCCESS FACTOR AT UKRAINIAN MARKET OF VETERINARY IMMUNOBIOLOGICAL PREPARATIONS. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-8
Section
ECONOMICS